Hur tänker ni kring sparande med en halvkort sparhorisont, låt säga 1-4 års sikt? Där man vill ta lite mer risk än sparkonto, men absolut inte ta den risken som det innebär med aktiefonder.
Det bör även gå att månadsspara. Nedan är ett exempel som kanske skulle kunna vara ett alternativ, passar väl bäst i en aktie-fonddepå, ej ISK alltså.
20% AMF kort
20% AMF mix
20% AMF lång
20 % AMF Företagsobligationsfond
20% Guld
AMF Kort i år: minus 0.96%
AMF Mix i år: minus 5.52%
AMF Lång i år: minus 6.54%
AMF Företagsobligationsfond i år: minus 3.0%
Jag hade nog personligen inte lagt pengar i räntefonder om jag behövde pengarna om kanske 2-3 år, och även fast guld har gått bra i år känns det väldigt random hur det kommer gå på 2-3 års sikt, det är ju mer när man tittar på sparhorisont på hundratals år som det varit en bra inflationshedge. Istället hade jag kört 80-90% sparkonto (+1% ränta) och 10-20% global indexfond.
1-4 år är för kort sikt för att ge några bra råd förutom sparkonto med insättningsgaranti och ränta. Både aktier, räntefonder och guld kan gå lite hur som helst under den korta tiden.
Jag gillar Roberts förslag ovan med 90% sparkonto och 10% global indexfond.
Räknade lite och för att totalt slå (normal) inflation med det upplägget behöver man åtminstone 20% global indexfond (räknat på 7% snittavkastning per år).
Det är ändå intressant att räntefonderna gått ner så “mycket”, eftersom de ofta betraktas som låg risk. Eftersom att det handlar om bostadsköp så antar jag att amortering av befintliga bolån i slutändan är det bästa. Jag börjar känna att jag är redo för lite mer risk, det tråkiga verkar dock vara att man behöver ta relativt mycket mer risk för att det ska göra någon skillnad.