Förslag på fonder/portfölj till mellanhink

Hej! Ber om ursäkt i förväg för min okunskap och lång onödig text. Har läst så himla mycket den senaste tiden om sparande. Lade idag upp ett påbörjat pensionsspar LF global, plus alla bolag och avanza em samt en del in på sparkonto med ränta, är i 20 års åldern så det är långt kvar :slight_smile:

Nåväl. Har ett buffertsparande på sparkonto med sparränta som jag snart jobbat upp till 3 månadslöner och vill nu få till stånd ett sparande i form av “mellanhinken” - oklart exakt vad det ska gå till och när men tänker att det är för 5-10 år framåt.

Är inne på 60/40 eventuellt 50/50 då jag kanske är lite feg. Men har verkligen ingen som helst aning om vilka fonder jag borde titta in, har försökt läsa på och blir mer förvirrad än klar i skallen. Så min önskan är väl mest att få lite förslag eller diskussion kring bra fonder så kugghjulet i mitt huvud kanske drar igång?

Det går jättebra att låta samma fonder som du har på pensionssparet stå för aktiedelen, och ha den andra hälften i t ex AMF Räntefond Lång, AMF Räntefond Mix, eller låta den andra hälften få vara på sparkonto! Personligen tycker jag att man gärna kan blanda in lite guld också, men det gör man ju som man vill.

Så t ex då:

50% aktiedel:
LF Global 30%
Plus alla bolag 10%
Avanza EM 10%

50% räntedel:
25% AMF Räntefond Mix
25% AMF Räntefond Lång

Alternativ räntedelexempel:
50% Sparkonto med ränta

Det som sänker risken på den totala portföljen jämfört med pensionssparandet är då mixen, snarare än tillgångsslagen som sådana.

Min personliga 60/40 portfölj ser ut enligt följande och den är jag mycket nöjd med ifall du vill ha lite inspiration.

Aktier 55%
Länsförsäkringar global indexnära 35%
AMF aktiefond tillväxtmarknader 5%
Handelsbanken gl småbolag ind cri a1 sek 5%
Nordnet indexfond Sverige 10%

Räntor 40%
Här tycker jag att förslaget enligt inlägget ovan verkar vettigt med AMF mix och AMF lång
Alternativ kanske en sparkonto med insättningsgaranti och ränta.

Råvaror 5%
T.ex Guld (xetra-gold, går en månadsspara i), Auag Silver Bullet eller andra råvaror som Vontobel Commodity B usd.

Nybörjarportföljen torde väl passa ypperligt:

2 gillningar

Tack för svar. Uppskattar det!
Som jag förstått det råder de flesta att köra sparkonto med ränta förtillfället pga hur räntorna ligger till just nu. Vad är er tanke på detta, med tidsspannet i åtanke?

Har aldrig sysslat med guld innan, är det kul? Svårt? Annorlunda jämfört med fonder hanteringsmässigt?

Räntefonder eller inte har jag ärligt talat ingen aning om. Argumentet är att iom att de lån räntefonder ger ut nu är så pass låga att risken de medför inte överstiger det man kan få genom att sätta in pengarna på banken istället. Man kanske missar lite i absolut förväntad avkastning, men det blir också lite säkrare.

Vad gäller guld så är det lite krångligare än att handla en vanlig fond. Det rekommenderade sättet här är att handla det genom ett börshandlat certifikat. Det är en fond som köper in guld och förvarar det, och då köper du in dig i det. Xetra köper man t ex 1 gram per andel. Det finns lite tips på hemsidan om hur man gör tror jag. Det som gör det lite krångligare är att man måste tänka på växlingsavgift, courtage och spread iom att det är börshandlat och köps i utländsk valuta för att det helt enkelt inte finns något svenskt.

Fördelen med guld är att det inte har jättestor korrelation med aktier, så slutportföljen blir lite stabilare. Det finns också en del nackdelar, t ex att det är svårare att förstå vad värdet av guld är, jämfört med ett företag som går med vinst och ger utdelning, eller att låna ut pengar mot ränta.

Tack för informationen, mycket lärorikt allt du har skrivit om i denna tråden. Kommer nog att avstå från guldet för tillfället innan jag läst på mer och köra på aktier och del räntefond del sparkonto :slight_smile: