Newbie här som vill ha en liten input på sin portfölj. Tryckt på med lite extra guld då det känns säkrare än räntor just nu. Känns den ok. Har ca 370k i portföljen.
Ja precis, Handelsbanken global småbolag. Ang guldet så tänker jag att läget med extremt låga räntor och en flera år lång högkonjuktur är ovanligt (Har det ens funnits?). Jag önskar jag bättre kunde rationalisera övervikten av guld men tänker att om något så kommer det bli högre räntor framöver (ev en ordentligt inflation vid en krasch) och då borde guldet vara bättre än räntor (korta).
10% guld behöver inte vara fel. Det finns många som tycker att det är lagom. När det är oroliga tider brukar priset på guld gå upp, så varför inte? Det som jag personligen är lite emot guld är att den är så volatil och att den känns oförutsägbar. Så mina argument är inte helt rationella, det är bara magkänslan. Jag kan ändå tänka mig att ha 5% guld i min egen portfölj, men i så fall är det mera på skoj och för att tillfredsställa min nyfikenhet.
Just nu är det på 4-6 år. Vill ha lite mer säkerhet eftersom jag inte jobbar så mkt och inte kan månadsspara något vidare. Så småningom blir det nog en 90/10 lösning eller 100/0.
För många innehav för mig. Vill du ha 60/40 eller 70/30 och senare 90/10 eller 100/0 så kör nu 60% Avanza Global och 40% AMF Räntefond Lång. Dessa två kan du sedan balansera mellan för att uppnå din målfördelnibg och risk. Två bra fonder.
De andra fonderna kommer sannolikt inte ge något direkt extra klirr, utan de tillför risk.