Kikar lite på historiska inlägg/inspelningar om Nybörjarportföljen och hittar inget nyare än från 2021.
Ser rekommendationerna för fonderna fortfarande ut såhär? Förslag på ändringar? Vet att en del ändrat åsikt kring LF Global pga att dom uteslutit vissa fonder. Bättre med Avanza Global på den delen?
Ogillar alla mixfonder och blandfonder. Innehav av dessa tyder på obeslutsamhet och en oförmåga att våga ta risker för att istället acceptera en garanterat låg avkastning. Man måste ha förmågan att våga välja om man ska bli framgångsrik.
Fonderna i sig är det väl inget fel på men om jag hade haft konto på Avanza så hade jag bytt ut LF mot Avanza global och Avanza Emerging markets pga mindre exkludering.
Räntedelen är svår. Senaste diskussionerna har väl mer lutat åt hälften i låg kreditrisk/lång duration som t.ex Captor Iris bond för diversifiering mot aktier. Den andra hälften antingen i en kort räntefond för att på sätt få medellång duration i hela räntedelen. Alternativt köra företagsobligationer här för att få lite högre förväntad avkastning men inte till samma risk som en motsvarande ökning av aktier hade gett.
Sparhorisonten med denna portföljen kanske inte är tillräckligt lång för att ta mer risk? Målet kanske inte är att bli “framgångsrik” (vad man nu definierar det som) med denna portföljen?
Jag tolkar det som att en ung person skapar en långsiktig nybörjarportfölj men visst det kan ju även röra sig om en 65-åring och då handlar det naturligtvis om att skapa en nybörjarportfölj med låg risk.
Den här typen av upplägg hade jag isåfall tänkt som ett komplement (en mellanrisk-hink), då jag redan har både ett 100% aktiebaserat sparande + en buffert på sparkonto.
Jag skulle säga ja på aktiedelen, men nja på övriga tillgångar.
Vi har haft en massa diskussioner om räntedelen och konsensus verkar vara att AMF Räntefond Lång är den fond som är mest heltäckande i räntedelen. Skulle i så fall ersätta kontanter och AMF Räntefond Mix i portföljen.
En del menar att guld är överkurs och skulle hoppa över den delen (kräver dessutom att du köper en börshandlad produkt = går ej att automatisera).
Ja, guld känns (för mig) lite onödigt krångligt. Jag håller mig till indexfonder i första hand, bankkonto i andra hand och möjligtvis räntefonder i tredje hand