Aggressivt sparande om man är ekonomiskt trygg?

Hallå!

Skulle vilja höra era synpunkter hur ni hade tänkt i min situation gällande investeringar. Är 35 år, singel, nyligen köpt en lägenhet och har i skrivandes stund inte några större planerade utgifter. Jag jobbar i en ganska säker branch (utvecklare inom IT) och har generellt ganska låga omkostnader. För 2,5 år sedan (bättre sent än aldrig) satte jag upp ett sparande enligt 4-hinkars strategin på Lysa efter att ha läst om den på https://rikatillsammans.se/fyra-hinkar-strategin/ (fantastiskt bra blogg, stort tack Jan och Caroline!). Efter mitt lägenhetsköp så började jag fundera på att justera mina investeringar. Jag har inte någon konkret sparhorisont, men mina tankegångar är följande: Eftersom jag känner mig trygg rent ekonomiskt så kan jag ta större risker. Jag har ca 1 miljon att investera. Spontant tänker jag att 90% kan läggas i aktiefonder, och 10% kommer jag ha kvar som buffert (på bankkonto med ~0,5% ränta). Förslag på portfölj:

50% Länsförsäkringar Global Indexnära
25% SEB Hållbar Sverige Indexnära
25% Spiltan Aktiefond

Snittavgiften ligger på 0,25%. Exponeringen mot Sverige är väldigt stor. Enda anledningen till att jag har valt denna fördelning är att Sverigefonderna har presterat bra historiskt (såklart ingen garanti för att de kommer göra det i framtiden). Min strategi är att om fonderna skulle gå dåligt en period så låter jag pengarna ligga kvar. Jämfört med att lägga alla pengar i en 100/0 Lysa fond så är årsavgiften ~0,12% billigare för min portfölj. Perioden som Lysas fond har varit aktiv (från 1:a jan 2017) så har vi haft följande avkastningar:

Lysa 64.0%
Länsförsäkringar Global Indexnära 70.2%
SEB Hållbar Sverige Indexnära 87.6%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 125.27%

Några synpunkter på min portfölj? Finns det överlapp mellan fonderna? Skulle ni rekommendera andra fonder eller fördelning? Hur skulle ni resonera?

1 gillning

Ja, de flesta tar för låg risk.

Om man tänker att aktieportföljen, ädelmetaller etc är helt separerade från din vardagsekonomi blir det mycket lättare att ta risk. Då blir det inte pengar som du hade kunnat köpt ditten och datten för, utan byggstenar för din framtid.

Detta är under förutsättning att din portfölj hade kunnat slukas av ett svart hål imorgon utan att det påverkar din vardag.

Tänker du dig att du ombalanserar och därmed säljer av fonder när dina 90 % springer iväg, antingen upp eller ned?

Ja, tänker att ombalansering sker kanske 1 gång i månaden (eller varannan månad).

1 gillning

Hej

Jag tänker likadant som du att har man en hyfsat säker inkomst, lätt att få jobb och god kontroll på ekonomin i övrigt så kan man minimera ”mellanriskhinken”. Det jag reagerar på är att din portfölj helt saknar representation på tillväxt marknader. Kanske en liten skvätt typ 10-15% på bekostnad av sverigedelen, den är som du redan påpekat tung, borde in.

Vill man öka komplexiteten och diversifieringen ytterligare, så tycker jag att det med den storlek på portfölj du anger, guld ETFer kan vara bra. Finns mycket om det i andra trådar här.

1 gillning

Jag tycker att det ser bra ut. Hade jag placerat passivt skulle jag kunna göra samma val och fördelning.

Eftersom du är villig att obalansera ibland skulle du kunna komplettera med en räntefond så att du får fyra alternativ. När du omplacerar väljer du de två som gått bäst de senaste 12 månaderna och placerar hälften i vardera fond.

Ingen vet något om framtiden, allt kan hända, så var och en får göra en egen bedömning av en sådan variant.

Bra poäng :slight_smile: Gällande tillväxtmarknader så funderade jag på AMF Småbolag, men det är också en Sverigefond. Vilken skulle du rekommendera?

Jag kör Avanza Emerging Markets. Det finns lite tips i avsnittet/podden bästa fonderna 2021.

1 gillning