Hallå!
Skulle vilja höra era synpunkter hur ni hade tänkt i min situation gällande investeringar. Är 35 år, singel, nyligen köpt en lägenhet och har i skrivandes stund inte några större planerade utgifter. Jag jobbar i en ganska säker branch (utvecklare inom IT) och har generellt ganska låga omkostnader. För 2,5 år sedan (bättre sent än aldrig) satte jag upp ett sparande enligt 4-hinkars strategin på Lysa efter att ha läst om den på https://rikatillsammans.se/fyra-hinkar-strategin/ (fantastiskt bra blogg, stort tack Jan och Caroline!). Efter mitt lägenhetsköp så började jag fundera på att justera mina investeringar. Jag har inte någon konkret sparhorisont, men mina tankegångar är följande: Eftersom jag känner mig trygg rent ekonomiskt så kan jag ta större risker. Jag har ca 1 miljon att investera. Spontant tänker jag att 90% kan läggas i aktiefonder, och 10% kommer jag ha kvar som buffert (på bankkonto med ~0,5% ränta). Förslag på portfölj:
50% Länsförsäkringar Global Indexnära
25% SEB Hållbar Sverige Indexnära
25% Spiltan Aktiefond
Snittavgiften ligger på 0,25%. Exponeringen mot Sverige är väldigt stor. Enda anledningen till att jag har valt denna fördelning är att Sverigefonderna har presterat bra historiskt (såklart ingen garanti för att de kommer göra det i framtiden). Min strategi är att om fonderna skulle gå dåligt en period så låter jag pengarna ligga kvar. Jämfört med att lägga alla pengar i en 100/0 Lysa fond så är årsavgiften ~0,12% billigare för min portfölj. Perioden som Lysas fond har varit aktiv (från 1:a jan 2017) så har vi haft följande avkastningar:
Lysa 64.0%
Länsförsäkringar Global Indexnära 70.2%
SEB Hållbar Sverige Indexnära 87.6%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 125.27%
Några synpunkter på min portfölj? Finns det överlapp mellan fonderna? Skulle ni rekommendera andra fonder eller fördelning? Hur skulle ni resonera?
Gällande tillväxtmarknader så funderade jag på AMF Småbolag, men det är också en Sverigefond. Vilken skulle du rekommendera?