Skulle behöva lite hjälp med placering av ett månadsspar / sparplan

Hej skulle behöva lite input på min sparplan
Jag är 21 år gammal med fast anställning och hyfsad lön.
Sparar för tillfället 10 000 på ett sparkonto, 1000kr till min pension på en ISK hos LF (fond sparmål 2060) samt 1000kr till framtida barn på separat konto hos LF. Lägger en slant i en buffert utöver detta sparande på ett bankkonto hos LF, brukar se till att ha 2 månadslöner där ifall något skulle hända.
Har cirkus 150 000 på ett bankkonto som jag inte riktigt vet hur jag ska placera.

Mitt sparmål är miljonen innan 30 så har ca 8-10 år i min sparplan innan jag vill börja använda pengarna.

Skulle gärna vilja förvalta pengarna bättre och har då tittat på lite fonder. Tycker fonder verkar som ett bra alternativ då jag vill att detta inte ska behöva överdrivet mycket uppsikt.
Detta är fonderna jag kikat lite på.

LF Global indexnära 30%
SEB Hållbar Sverige Indexnära 30%
HB Hållbar Energi A1 10%
Proethos Fond 5%
Spiltan AktiefondInvestmentbolag 5%
Spiltan småbolagsfond 5%
TIN Ny Teknik 5%
Öhman Etisk Emerging Markets 10%

Sådär hade jag en tanke om att fördela pengarna men tar gärna emot synpunkter.
Är medveten om att det är en riskfylld portfölj.

Skulle en fondrobot vara ett alternativ? Synpunkter?

Jag är som sagt novis på börsen men tycker de är kul att hålla på lite så jag tar gärna emot på nåt jag ska ändra/ byta ut / tänka om

MVH

Kan rekommendera avsnitt 186, för lite inspiration om portfölj-strategi.

Ditt förslag har lite annan geografisk fördelning , bla mycket mer mot Sverige än vad t ex Lysa har.

Vad det gör de närmsta 10 åren vet vi inte nu, mer än att globala index har ca 1% Sverige och 10-20% brukar rekommenderas för en svensk som vill följa index.

Sen har du några branschfonder / aktiva fonder med högre avgift än indexfonder vilket på lång sikt tenderar att avkasta lägre än indexfonder med låg avgift.

Inga garantier för något.

Rekommenderar att lyssna / kolla på avsnitt 99, 133 och 186.

Det lägger en bra grund för ditt kommande sparande och det är så värt att göra så rätt som möjligt från första början.

Tack för svar! Detta ska jag absolut kolla upp.