Hjälp mig investera rätt

Hej!
Jag har investerat i cirka 1 år nu. Min strategi är som följande:
80% fonder, 20% sparkonto med ränta
Fonder:
LF global: 65%
Spiltan investmentbolag: 9%
Handelsbanken GL småbolag: 9%
AMF AF småbolag: 9%
LF tillväxtmrknd: 8%

Jag påstår mig inte vara bättre än indexfonderna eller forskningen. Jag har inte stor kunskap om fonder, förmodligen sämre än de flesta här i forumet. På vilket sätt avviker mitt sparande från forskning?

Jag har förmodligen lite för mycket kapital i Sverige, samt att investmentbolag inte är en indexfond.

Jag skulle gärna uppskatta hjälp med hur jag kan förbättra mitt sparande.
Jag vill ha kvar min 80/20 fördelning, samt att jag tycker det är roligare att köpa fonder själv än exempelvis fond-robotar.
Tack på förhand :slight_smile:

Tycker du har en väldigt fin portfölj redan.

Skulle jag göra några ändringar så hade jag bytt Spiltan mot Plus allabolag Sverige index. Jag personligen gillar mer jämna siffror i fördelningen om 5-10%.

Förslag:
60% Länsförsäkringar global indexnära
10% Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 sek
10% Amf Småbolag
10% Plus allabolag Sverige index
10% Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära

1 gillning

I princip är du väldigt nära global marknadsvikt. Att göra några förändringar i den portföljen innebär att du pillar på marginalen. Om det ger bättre eller sämre resultat över ens 30 års sikt är i princip omöjligt att säga.

Vill du sen ge dig in på faktorinvesteringar för att öka avkastning och risk enligt forskning är det skitsvårt under svenska förhållanden utan att riskera att avgifterna käkar upp den lite ökade avkastningen.

Så i praktiken finns inga större ändringar att göra som kommer ge dig någon signifikant skillnad. Vill du optimera bara för nöjes skull?

2 gillningar

Du svarar nog bra på min fråga. Ska inte tänka för mycket på några procentenheters skillnad.

Senaste numret av tidningen Aktiespararen tar upp att många investmentbolag idag handlas med premie, inte rabatt som det var förr. De är alltså dyra.

Spiltan har andra bra fonder än investmentbolag ex Småland eller Spiltan Stabil, men min favorit är Spiltan Enkel.