Förändra min fondportfölj eller hur ser den ut?

Hej!

Är relativt ny på fonder. Min sparhorisont är 10-15+ år och tänker spara via Avanza ISK (ca 8k/månaden).

Detta är mitt upplägg:

Vad tycker ni? Vill försöka maximera avkastning med relativt hög risk. Förslag på förändringar och varför?

Tack för hjälpen!

2 gillningar

Ser kanon ut, många här rekommenderar PLUS Allabolag istället för din Sverige-del.

1 gillning

Ser sjukt bra ut :+1:
Fortsätt i uppgångar och nedgångar, enda tills du blir gråhårig. Då kommer du vara rik som ett troll :trophy:

Har man t.o.m. en hållbar energifond i portföljen gissar jag att man kanske inte vill ha Plus AllaBolag eftersom den har sämre miljömål än andra Sverigefonder (eftersom Plus inte exkluderar nåt bolag).

3 gillningar

Tycker också det ser ut som en fi portfölj för långsiktigt sparande. Kom ihåg bara att sänka risken när det närmar sig uttag om du behöver pengarna om 10-15 år.

Portföljen går att göra både enklare och mer avancerad men som helhet tycker jag det ser bra ut. Du får med globalt, stor del av tillväxtmarknader, småbolag samt 10% “lekhink” i form av hållbar energi :slight_smile:

1 gillning

Tack för feedback! Har du lust att utveckla vad du menar med att sänka risken när det närmar sig uttag? Menar du att jag bör balansera om till en portfölj med lägre risk kort innan planerat uttag? Vad är en rimlig tid innan att placera om? 5 år? Har du några generella tips på vart man i detta fall borde investera sina pengar, dvs när tiden är kommen :slight_smile: Tack!

Ja, precis så menar jag. Tänker man att man ska använda pengarna om 15 år så vill man ju bevara värdet. Låter man allt ligga kvar i 100% aktier som du har i portföljen nu så finns ju risken varje enskilt år att portfölj sjunker i värde med upp till - 60%.

Så sista 2 åren vill man kanske ligga 100% på sparkonto om man ska använda alla pengar.

Så varje år får man omvärdera sin tidshorisont. Jag brukar tänka 10% av portföljen i aktiefonder per år i sparhorisont. Så är det mer än 10 år tills pengarna ska användas så kör 100% aktier. Är det 5 år så kör 50% aktier och 50% sparkonto.

Är det 3 år så 30% aktier och 70% sparkonto. Men sedan 2 år eller mindre så 100% sparkonto.

3 gillningar

Låter vettigt. Får fundera över detta när det blir dags. Tack för ditt svar!

1 gillning

Ser rättså välbalanserad ut tycker jag.
Förslag på förändringar med stöd i forskning:
Byt ut Asienfonden mot en Avanza Emerging Markets, din fond saknar flertalet marknader.
Ta bort Sverige fonden, pga inget stöd i forskning
Ta bort AMF småbolag, pga aktivt förvaltad
Ta bort den dyra aktivt förvaltade Ny energi fonden

Om du vill öka förväntad avkastning samt få en bättre riskspridning mellan erkända riskkällor som driver avkastning skulle jag starkt rekommendera att faktortilta portföljen mot följande faktorer:
Globala småbolag
Värdeaktier
Momentum
Kvalitetsbolag

Görs enklast genom att addera följande ETFer:
JPGL (gärna minst 30%)
ZPRV (10-20%)
ZPRX (10-20%)

Om du inte vill faktortilta mot faktorer med empiriskt stöd i forskning så rekommenderar jag att bara ha en totalmarket fond för att minimera betendemässiga misstag tex VWCE eller den aningen dyrare och sämre det diversifierade Storebrand Global all countrys.

Så kort och gott allt i Storebrand Global Multifactor?

Skulle starkt rekommendera att göra en egen portfölj istället genom att addera fonderna jag tipsat om ovan för att få mycket lägre kostnad och bättre diversifiering.