Hjälp mig organisera aktiefonder

Hej!

Jag vill banta ner min portfölj, har förstått att jag inte behöver så här många olika aktiefonder?

Jag behöver råd med vilka jag ska sälja/ta bort ifrån min portfölj?

Jag har även Tesla och Investor B i aktier som ligger kvar.

Mitt mål är att månadsspara 6000:-/månaden långsiktigt framåt. Har 200.000:- nu på ISK i mina aktiefonder och 2 aktier.

Mvh Elvira

Välkommen till forumet! :smiley:

Förutsatt att det är långsiktigt och du inte behöver pengarna i närtid så hade jag;

• Sålt Avanza Zero och köpt mer globalt
  • Sålt LF USA index och köpt mer globalt
  • Sålt Tesla - men det är för att jag tror att Müskot hunnits ikapp tekniskt
  • Eventuellt slagit ihop LF global och Avanza global, men det är mer en smaksak
  • Så länge AMF Europa och Avanza emerging markets inte utgör för stor del av totalen så kan de ju få vara kvar, speciellt emerging markets.
  • SEB Sverige utdelande känns lite udda. Är just utdelande bolag ett intresse?

Det är nog läge att du börjar i andra ändan och spaltar upp vad du vill med din portfölj, spartid och planer i livet. Flytta sidan ihop så att innehaven och nysparandet matchar dessa planer.

1 gillning

Hej!

Tack för svar! Avanza Zero är den som har gått upp mycket och med 0:- i avgift, är den inte bra?

Jag kan spara 6000:- i månaden just nu, men framtiden är lite oklar beroende på annan livsomställning händer?.. Just nu har jag en bra hyresrätt, oklart om jag träffar någon och ska köpa hus? Men oavsett kommer jag månadsspara för långsiktigt mål 10 år och framåt under hela arbetslivet. Summan kan minska längre fram om saker händer i livet?…

Mvh Elvira.

Tesla har gått upp med 83% sedan jag köpte :)!

Den är inte dålig, men den har bara svenska aktier och väldigt få. Priset är sekundärt för relativt lite pengar. Om du t ex jämför med Avanza global så innehåller den nästan 40 gånger fler bolag och avgiften är 50 kronor om året om du har 50 000 kronor investerade.

Sedan gör du misstaget att titta på den historiska avkastningen. Den spelar ingen roll inför det kommande. Vill du ha övervikt i Sverige (en del av oss vill det, inklusive jag) så skulle jag säga att en bredare svensk indexfond är bättre. LF Sverige index t ex, men det finns fler.

6000 i månaden är ett skitbra sparande och jag förstår att du vill vara effektiv med pengarna! :smiley: :+1: Koka ner det och gör det enklare. Enklast och mest riskavvägt blir det med en billig globalfond och sedan kan du strössla in lite extra Sverige, om det finns en tanke bakom samt även emerging markets, som inte ingår i globalfonden.

Grattis! Och när var det? Fem-sex år sedan ungefär? Tesla är ett enda bolag och så fort Elon öppnar truten stiger den 10% eller rasar 25%:

Den imponerar ju inte direkt det senaste året, om vi nu ska titta på historik. Du kan absolut behålla om du tycker det är roligt att äga Tesla, men det är ju en ganska stor risk du löper. Är det ett mindre innehav kanske det är kul, men nu frågade du och då svarade jag. :smiley:

2 gillningar

Tack så jättemycket för dina kloka svar :folded_hands::wind_face::sparkles:!

Jag kommer inte ihåg exakt när jag köpte Tesla men då den gick ned ett tag, i februari 2025 tror jag… Ja det är en mindre del av min portfölj med större risk, men för att det är “kul” :)…

Hälsningar Elvira.

Om du vill ha en enkel,men bra portfölj så skulle jag gjort något liknande:

80% Avanza Global
10% PLUS Allabolag Sverige Index
10% Avanza Emerging Markets

4 gillningar

Som sagt, inget fel i sig om du tycker det är en rolig aktie att följa. :smiley: Men det kan ju komma samma dipp igen i februari i år och då är överavkastningen borta. Det är väl anledningen till att inte stirra på kurserna. Teslas påminner mycket om en berg- och dalbana. :roller_coaster:

1 gillning

Jaa, den är en aktie man kan sälja vid toppar och köpa vid nedgångar.. Även om det inte är det sätter jag sparar på, bara den isf. med mindre belopp!…

1 gillning

Kan jag köpa större belopp på en gång av de aktiefonder jag säljer? Alltså runt 50-70 tusen, eller ska jag dela upp det och köpa för större belopp varje månad ett tag?

Tack för svar.

Mvh Elvira

Jag tänker att du gör ett byte (om det är på ett och samma ISK). Personligen byter jag rakt av, men om det känns bättre så kan du ju dela det i mindre delar, men gör då ett byte och så snart det gått genom så gör nästa. Att ligga och trycka flera månader gör ingen skillnad när du redan är investerad. :smiley:

1 gillning

Okej!

Jag har även Xetra-gold ETC

(certivekat i digitalt guld) Glömde bort den, vad tycker ni om den? :slight_smile:

Jag ser guld som värdebevarande och inget man ska spekulera i. Med det sagt har det ju gått knasbra på senare tid. Har du det i “lekhinken” eller en långsiktig bevarandeplan så kan du behålla. Annars tycker jag nog du kan förenkla bort det också.

1 gillning

Det är inte så stor del jag har där, jag tror att guld och ädelmetaller kan vara bra att ha i portföljen med tanke på en orolig värld med krig osv. Jag tror att det i framtiden kommer fortsätta att stiga… Den är tänkt för långsiktigt sparande den med.

1 gillning

Då ska du behålla, men se det mest som värdebevarande. Så tänker jag med det lilla jag har, i form av fysiskt guld.

1 gillning

Det finns inget som säger att någon fond måste bort. Beroende på strategi och plan så kan alla de där fonderna passa i portföljen.

Det sagt, det är ytterst liten skillnad på:
LF Global index och Avanza Global index.
Avanza zero och SEB indexnära är snarlika men vill minnas att SEB följer det något bredare Sverige index än OMX30.

Om du tvunget vill göra skillnad så hade jag strypt det till en globalfond. Eventuellt tagit EU+US och bakat in i samma globalfond.

Överlag rätt billiga indexfonder utan att jag för den delen tittat på avgifter eller fördelning mellan fonderna.

1 gillning