Nu har satt ihop min fond portfölj och har börjat fundera over aktier.
Vad tycker ni om följande förslag.
Media and games, Smart eye, Soltech energy, Powercell sweden
Tror det blir svårt för någon här i forumet att säga något om dessa aktier då det i mina ögon är mer eller mindre aktie-lottsedlar. Det kan gå superbra och det kan gå ganska illa också. Sorry att jag inte kan ge ett bättre svar. 
Om du lägger 0.1% av ditt totala kapital vardera på dessa i Lekhinken så kan de nog vara minst lika bra som andra förhoppningsbolag … gissar jag utan att ha studerat dem … men de är extremt hög risk-reward så du är medveten.
Hur ser din fondportfölj ut?
Jag förstår att aktier är mer lotteri och har mestadels billigare dock mycket bra indexfonder i min portfölj. Jag har lagt mer vikt på tillväxtmarknader, hållbar och Asien vilket har gett bra utdelning trots att jag började med fondsparande för bara en vecka sedan. Jag har dock studerat en del.
Länsförsäkringar ar global indexnära
Amf aktiefond global (bättre än den ovan…förlåt Jan)
Avanza emerging markets
Swedbank robur access asien A
SEB hållbar Sverige indexnära
Spiltan aktiefond investmentbolag ( lite lotteri dock )
Handelsbanken hållbar energi A1 ( lite dyr men kan går bra)
Hade Öhman etiska emerging markets A men den är också lite dyr dock en mycket bra fond. Denna sålde jag p.g.a. att avanza emerging markets var billiga. AMF aktiefond tillväxtmarknader är billig och ett super bra alternativ.
Jag tror på tillväxtmarknader i Asien och Asien i stort.
Kan hända att jag behåller Handelsbanken hållbar energi A1 men avgiften är 1,60%…vi får se. Kan också hända att jag byter ut Spiltan mot något annat även om det blir nog ett bra år för stor cap bolag.
Just nu går jag och funderar om jag skall ha AuAg precious green i lekhinken eller inte. Något billigare hos savr.
Jag funderar också vad som är bäst mellan wisdomtree EFT swiss guld och xetra guld.
Öppen för förslag men tycker att min portfölj är helt ok.
Enig! Väl genomtänkt och jag är själv också mycket positivt till Asien där jag bott i rätt många år.
Blev bara först lite orolig när jag såg din lista på aktier 
Dock inte säker på att RT är bästa forumet för att speca högriskaktier.
Själv kör jag mest värdeaktier med en del högrisk inslag. Högrisk är i den så kallade Lekhinken (en liten del av mitt passiva sparande)
Tror du borde fundera på hur mycket av ditt totala kapital du bör lägga in i enskilda högrisk småbolags aktier först. Sen kan du fundera på vilka aktier du vill äga på kort eller lång sikt 
Tack för responsen
Om jag skulle välja en aktie så vore det nog investor B, Atlas copco, Axfood, Eriksson B eller liknande stor cap bolag. Jag ville mest se om det fanns andra som satsade på mellanstora företag I First North men jag förstår att volatiliteten är stor samt P/E och P/S talen är inte optimala hos små och medelstora bolag.
Har du satsat på guld?
Japp! Bygger upp den delen. Ska upp till 10% av totala kapitalet (eget plus pensioner). Cirka halvvägs där men har inte bråttom. Får ta sin lilla tid.
Spara du i ETF:er eller köper du fysiskt guld? Jag är lite sugen på ETF:er men det är val av bolag som är det svåra.