Att investera i guld är ett dåligt investeringsbeslut, och borde inte finnas i RT-modellportföljer

Visst jag håller med om att alla tillgångar som har haft låg korrelation med aktier är värt att fundera på om det är värt att stoppa i portföljen.
Dock finns det många tillgångar som historiskt har haft låg korrelation med och samtidigt en positiv förväntad avkastning som också för portföljer bättre och ökar riskjusterad avkastning, tex Value, Small, Quality, Långa statsobligationer, mm. Men dessa tillgångsslag ratas av någon anledning i RTs modellporföljerna, för att hålla det enkelt, men istället lägger man till Guld för att få bättre riskjusterad avkastning, vilket är kanske det mest krångliga tillgångsslaget att hålla och med mycket tveksam förväntad avkastning.

Det är för mig en stor gåta hur man ens kan fundera på att lägga till det i Nybörjarportföljen och Globala barnportföljen. Blir mörkrädd ibland när jag ser vissa inlägg på detta forumet hur låg kunskapsnivån är kring guld som investering, som tex detta.

3 gillningar