Xetra Gold vs Liberty Silver - Bäst pris per gram?

Hej.

Är sugen på guld i min portfölj och behöver lite vägledning. Har i dagsläget inget guld alls. Tänker att jag vill successivt spara ihop till att ha 200-300+ gram fysiskt guld. Efter det eventuellt fortsätta äga guld i annan form.

Min första tanke var att spara pengar på ett vanligt bankkonto för att sedan handla tackor eller mynt från Liberty Silver. Med dagens privatbudget och guldpriser skulle det ta ungefär 1 till 1,5 år att spara ihop till en tacka på 50 gram.

Min andra tanke var att spara i Xetra Gold via Nordnet. Om jag har förstått det rätt så är det så att en andel i den ETF:en motsvarar ett gram guld? Och att jag kan få mina andelar skickat hem i fysiskt guld, förmodligen med restriktioner i minimimängd och fraktkostnader?

Då undrar jag om ni kan hjälpa mig att se om det finns tankefel i min tankeprocess här:

Att köpa två andelar i Xetra Gold via Nordnet inklusive courtage och växlingsavgifter som dom säger, kostar enligt exemplet 1198,06 kr. Det betyder att jag har köpt två gram fysiskt uppbackat guld för den summan? (599,03 kr per gram)

Om man jämför med att köpa motsvarande mängd i faktiskt fysiskt guld på Liberty Silver skulle det kosta 1510 kr exkl frakt. (755 kr per gram)

Stor skillnad i pris per gram. Kan det vara så fruktansvärt mycket bättre idé att köpa guld i Xetra Gold? Har ni några erfarenheter eller kunskaper vad det gäller priser på att få sitt innehav i Xetra Gold hemskickat? Blir priset per gram mycket sämre kanske när man vill få det fysiskt?

Tänker att det är sjukt mycket bättre med alternativ två eftersom då är jag exponerad mot guld hela tiden istället för att låta de pengarna vänta på ett bankkonto. Och kan sedan casha ut mina andelar mot fysiskt guld.

Priset för att få ut fysiskt från Xetra Gold tror jsg var så högt att det var löjligt. Med typ minimängd på nåt antal 12 kg tackor. Helt ointressant för privatperson.

1 gillning

Ja det är så? Misstänkte det, lät lite för bra för att vara sant :frowning:

Du kan inte få det hemskickat. Xetra-Gold skickar endast till din bank och du måste ha avtal med banken om att de ska hantera guldet. Din banks avgifter tillkommer. Med tanke på att de flesta banker inte ens vill ha guld-etf:er i sortimentet har jag svårt att tänka mig att de vill ha något med fysiskt guld att göra. De vill ju inte ens hantera kontanter.

Här är för övrigt Xetra-Golds prislista för fysisk leverans. Den börjar på 1 kg. :stuck_out_tongue:
https://www.xetra-gold.com/en/delivery/

1 gillning

Det du kan göra är att investera i Xetra tills du fått ihop tillräckligt mycket för att köpa ett mynt* och vid det tillfället sälja dina ETFer, ta ut pengarna och köpa myntet där det är billigast eller enklast att handla. Då är du investerad mot guld under hela tiden.

*Mynt är roligare än tackor :sheep:

Hur gör ni med förvaring av guld?

Jag skulle inte vilja ha guld hemma pga inbrottsrisken.
Föräldrarna har haft inbrott två gånger i bostaden och två gånger i sommarhuset.

Precis, det blev min slutsats också. Tack för svar.

1 gillning

Skulle inte förvara det hemma. Vill inte gå in på detaljer men skulle förvara det väldigt säkert.

2 gillningar