Vilka guldmynt med låg premie utöver spotpriset ska man köpa?

Nu kommer jag nörda loss lite, men denna information kanske kan glädja någon. Kommer lista några lämpliga mynt där faktorerna låg premie (vad man får betala över metallen i sig), lagom guldmängd och hög igenkänning vägs samman.

1. 20 franc från latinska myntunionen (90% guld): Finns även i denomineringarna lei, bolivares, drachma etc. men det är franc och lira som har låg premie. Extremt hög igenkänning, låg premie och hög likviditet. Även väldigt trevliga att samla på då det finns så många (90+) olika varianter. Innehåller 5,81 gram guld.

2. Danska 10/20 kr från skandinaviska myntunionen (90% guld): Hög igenkänning, låg eller ingen premie. Finns även som svenska (hög premie) och norska mynt (extremt hög premie). Innehåller 4,031/8,062 gram guld.

3. Österrikiska 20 Corona (90%): Låg eller ingen premie, hög igenkänning. De med låg premie har årtalet 1915, men är “restrikes” (mynt som präglats i efterhand). Innehåller 6,1 gram guld.

4. Tyska/preussiska 20 mark (90% guld): Hög igenkänning, ofta låg premie. Innehåller 7,17 fram guld.

5. Svenska 1000 kr (90% guld): Hög igenkänning i Sverige, ingen eller negativ premie. Finns i tio olika varianter med olika motiv. Innehåller 5,22 gram guld. Denna hamnar långt ner pga. låg igenkänning utomlands, men ger egentligen mest guld för pengarna.

6. Brittisk sovereign (91,67% guld): Extremt hög igenkänning, låg premie. Innehåller 7,32 gram guld. Denna hamnar längst ner pga. alla kopior/förfalskningar som existerar. Undvik om du är amatör.

Finns även 1 dukat med 3,44 gram guld, men dessa har så hög guldhalt och är så tunna att de är känsliga vid hantering.

12 gillningar

Oj, det var lite oväntat. Sjukt kul replik. Tack @Guldfeber för att du delar med dig. :pray:

Jag brukar vara rädd för numismatiska mynt eftersom de är svåra att värdera. Vad skulle du säga att premien ligger på i genomsnitt?

Det var ju hela poängen med dessa jag listade, att de inte har någon (eller mycket liten) premie! Bara för att ett mynt är gammalt betyder inte det att de har något samlarvärde om de myntade 20 miljoner stycken, utan man betalar för metallen. Inte heller mynt med små upplagor (som ex. de svenska 1000 kr-mynten) har något samlarvärde trots att de bara har en upplaga av 10-15.000 per variant, apropå en annan tråd gällande begränsat antal av något :wink: Att något finns i begränsad upplaga har inget värde i sig.

1 gillning

Kul med lite sidospår. Tyvärr hög premie men ett överkomligt guldmynt som är roligt att ha är Oscar II 20 krona. Det var Sveriges första Krona (riksdaler innan) och om man skaffar den första årgången från 1873 så var det också det året som blev starten på den svenska guldmyntfoten. Guldinvestering, historia och nostalgi på samma gång. Kostar drygt 5000:- på t ex Tavex eller Liberty Silver.

image

1 gillning

Kollade Tavex och Liberty Silver, 20% resp. 30% premie. Skulle aldrig ge mer än 10% över spot :rofl:

Alltså för kronguld :slight_smile: Man får vara lite smart och köpa från privatpersoner när tillfällen dyker upp.

1 gillning

Vilka guldmynt skulle ni säga är lättast att omsätta i Europa (för enkelhetens skull)? Är det kända amerikanska Eagles, kanadensiska Maples, Krugerrands som gäller då?

Vad tror ni känns igen enklast, en 1/4 oz Krugerrand eller ett obskyrt europeiskt mynt? Amerikanska youtube-kanaler talar om att deras lokala mynthandlare rynkar på näsan om man kommer in med 20 francs exempelvis, medans dem gärna handlar med Eagles. Förekommer liknande i Europa?

Vilka mynt kommer handlarna nästan alltid att ta emot?

I USA kan jag absolut tänka mig att de har egenheter gällande detta :joy: De gillar sina Oz-mynt.

Alla listade förutom svenska 1000 kr funkar hur bra som helst, köp det du kommer över till lägst premie för tillfället.

Här kan du hitta vilka erbjudanden som finns från olika tyska handlare för tillfället, typ prisjakt för guld. Du ställer in vad du är ute efter (ex mynt + upp till €500) så sorterar den efter lägst premie. Dock inte alla som skickar till Sverige och fraktpriserna skiljer sig våldsamt mellan olika handlare, allt från €9 till €35. Minns när det ibland såldes mynt för under spot inkl. frakt och växlingsavgift :smiling_face_with_three_hearts: Men de dagarna verkar tyvärr vara över.

Vill du köpa i Sverige är det Tradera eller privatpersoner som gäller, handlarna har fruktansvärda premier.

2 gillningar

Mitt favoritmynt är Helvetia guldmynten från Schweiz. Superlikvida på Tradera, Ebay osv. Typ alla i europa känner igen dem och vissa säger att de är lite “exotiska” för amerikanarna därav populära.

Brukar tyvärr ha en liten premie dock, men när de inte har det är det bara att slå till.

När ni köpt mynten, hur förvarar ni dem då? Har ni dem hemma i något kassaskåp eller liknande, eller finns någon “bankfacks”-lösning som man kan ta till?

Nergrävda i trädgården? :joy: Bankfack är en bra lösning om man kan få tag på det. Lite klurigt och ganska dyrt nuförtiden.

3 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Fundering på att köpa hyresfastighet och outsourca administrationen

Det är ju såklart hemligt :shushing_face: Kassaskåp hemma skulle jag personligen inte använda. Mynten tar inte så mycket plats, så det är enkelt att gömma en rulle om man så önskar.

2 gillningar

Går faktiskt att få tag på för några hundralappar per år om man har tur, och är ofta försäkrade av banken upp till 10 prisbasbelopp, vilket ger en låg förvaringskostnad om man om man nyttjar hela beloppet på 476.000kr. Betalar man en femhundring för facket blir det ~0,1%.

Ett tips är att höra av sig till mindre banker ute på vischan, behöver ju inte ligga supernära hemmet eftersom man sällan behöver åka dit.

2 gillningar

Nedgrävda i trädgården är inte så dumt. Poängen med fysiskt guld är väl, tänker jag, att kunna ha någon form av likvida medel om det blir exempelvis krig, en extrem pandemi eller något annat. I ett sådant läge skulle jag inte förlita mig på att bankerna håller öppet som vanligt klockan 10-15.
Det finns också en risk att bankfacken plundras.

En risk med att ha det nedgrävt är om man dör eller råkar ut för något annat som gör att man inte kan gräva upp det.

Skulle säga att diversifiering är ett ledord även på detta område, både bankfack och andra ställen är vettigt. Förvarar du det hemma ska det ta tid att få fram guldet även när man vet exakt var det ligger, längre än vad vanliga inbrottstjuvar är bekväma med att stanna.

Tror en större risk faktiskt är att bankerna stänger och man inte kommer kunna ta ut det…

Är ju en hel lista högst upp i tråden :upside_down_face:

Missade den delen av frågan :man_facepalming: Bryr du dig inte om att betala en premie finns ex Tavex, som har flera fysiska butiker i Stockholm och onlineköp. Även https://www.libertysilver.se/ ska vara seriösa.