Är medveten om att 1 Troy oz mynt har bäst pris per gram. Problematiken är att jag ska in med ca 20 000-30 000 i guldmynt som försäkring där även mycket dåliga tider skall tas med i beaktning. Delar därför gärna upp det i lite mindre valörer så att det blir lättare att sälja av för att köpa saker vid sådana scenarion.
Tänkte därför börja med ett 20 franc från latinska myntunionen efter att ha läst igenom tråden samt denna tråd från guldfeber: https://rikatillsammans.se/forum/t/vilka-guldmynt-med-lag-premie-utover-spotpriset-ska-man-kopa/9563
Funderar dock på att förutom 20 francs lägga till ett mynt från Buffalo, Maple, Philharmoniker i antingen 1/4 oz eller vänta lite och eventuellt spara ihop till ett 1/2 oz mynt.
Tänkte främst köpa ett guldmynt från denna sida som guldfeber också tipsade om: Gold-Schnäppchen | Hier finden Sie Angebote mit geringem Aufgeld - nah am Börsenkurs!
Däremot har jag inom kort planerat in en resa till Berlin och har lite funderingar på att se om jag kan köpa i butik där.
Har en fråga till hur ser du på det aktuella guldpriset? Har lite funderingar på om det kan vara bra att dela upp köpen i 2-3 omgångar under 1-2 år eller om det är bättre att bara dra in alla köp på ett bräde. Utgår ifrån att guldpriset fungerar precis som aktiemarknaden där ATH sker frekvent och stadigt går uppåt.
Men jag kan ju ha fel här då guld ev inte fungerar likadant.