Sanningen om guld som investering

Nackdelen är väl att man åker på att deklarera varje köp man gör?

Jag gillar den här typen av kort kopplat till andra saker, men fy vad bökigt det skulle vara att använda.

Kvicksilver till (radioaktivt) guld :grimacing:

Startupen Marathon Fusion påstår sig ha utvecklat en metod för att omvandla kvicksilver till guld med hjälp av fusionsenergi. Processen kan teoretiskt producera flera ton guld årligen, men tekniken är oprövad, kräver lång lagring av radioaktivt material och bygger på att storskalig fusion blir verklighet – vilket ligger långt fram i tiden.

Källa

3 gillningar

Detta har man gjort sen mitten av 1900-talet. Men som du skriver så är det inget vi behöver vara oroliga för ännu. Dels behöva fungerande fusions energi. När vi väl har det så ska man även lyckas leda in kvicksilver säkert. När du gör det så minska effektiviteten av reaktorn så du får mindre energi av den. Sen det du får ut måste lagras säkert i 5år+ innan du kan använda det för guldet är radioaktiv.

Har vi löst fusionsenergi så kan man nog få mer pengar av att bara driva dem än att försöka få ut guld från reaktorn och riskera hela reaktorn.

Även om de lyckas så får de ut ca 7 ton guld om året mot de 3000 ton globalt man gräver upp så skulle vara en försvinnande liten del.

3 gillningar

Dagens alkemi är bångstyrig - och ibland radioaktiv. Men tekniken utvecklas snabbt och snart har vi nanotillverkning av valfritt material. Alla pengar eller värdebevarare som bygger på speciella atomer eller molekyler kommer att bli sårbara.

Som av en händelse finns det en matematisk och kryptografisk sköld mot alkemi och falskmynteri :space_invader: :coin:

1 gillning

Vilken tur då att inte guld bygger på molekyler.

6 gillningar

Tack @Handlarn för att du kunde hjälpa mig att förbättra mitt inlägg :slight_smile:

Jag har fixat det nu.

1 gillning

Har läst igenom tråden i sin helhet. Har planer på att köpa fysiskt guld som en form av försäkring vid “SHTF” situationer. Har planer på att främst investera i 20 francs.

Skulle ni säga att det är värt det att eventuellt investera i ett 1/4 OZ mynt eller är det för stor kostnad per gram?

Är det fortfarande utomlands som gäller för att få bra spotpris?

Jag köper endast välkända 1 Troy oz mynt med renhet .9999 fine gold, d v s 24k. Lägst pris per gram och enklast att sälja worldwide.

Ja, men köp endast hos stora handlare med gott rykte.
Har noterat att en del utländska handlare skickar med fullförsäkrad post till Sverige.

Är medveten om att 1 Troy oz mynt har bäst pris per gram. Problematiken är att jag ska in med ca 20 000-30 000 i guldmynt som försäkring där även mycket dåliga tider skall tas med i beaktning. Delar därför gärna upp det i lite mindre valörer så att det blir lättare att sälja av för att köpa saker vid sådana scenarion.

Tänkte därför börja med ett 20 franc från latinska myntunionen efter att ha läst igenom tråden samt denna tråd från guldfeber: https://rikatillsammans.se/forum/t/vilka-guldmynt-med-lag-premie-utover-spotpriset-ska-man-kopa/9563

Funderar dock på att förutom 20 francs lägga till ett mynt från Buffalo, Maple, Philharmoniker i antingen 1/4 oz eller vänta lite och eventuellt spara ihop till ett 1/2 oz mynt.

Tänkte främst köpa ett guldmynt från denna sida som guldfeber också tipsade om: Gold-Schnäppchen | Hier finden Sie Angebote mit geringem Aufgeld - nah am Börsenkurs!

Däremot har jag inom kort planerat in en resa till Berlin och har lite funderingar på att se om jag kan köpa i butik där.

Har en fråga till hur ser du på det aktuella guldpriset? Har lite funderingar på om det kan vara bra att dela upp köpen i 2-3 omgångar under 1-2 år eller om det är bättre att bara dra in alla köp på ett bräde. Utgår ifrån att guldpriset fungerar precis som aktiemarknaden där ATH sker frekvent och stadigt går uppåt.

Men jag kan ju ha fel här då guld ev inte fungerar likadant.

Någon som har erfarenheter med någon handlare som levererat “nach Schweden”? Finns ju så många olika här…

1 gillning

Den framåtblickande terminshandeln för guld har stigit till nya rekordnivåer i New York efter beskedet att USA:s tullar även omfattar guldmarknaden.

Differensen mellan spotpriset och den framåtblickande terminshandeln i New York är nu på över 100 dollar, uppger Financial Times.

Orsaken är att de rekordhöga importtullar som USA infört för Schweiz (39 procent vilket kan jämföras med de 15 procent som gäller för EU). I Schweiz gjuts nämligen guldtackor för att sedan exporteras vidare och guldhandeln kommer inte att undantas tullarna, även om guldet har ett annat ursprung och bara ”mellanlandar” i Schweiz.

4 gillningar

Jag funderade på om detta skulle kunna vara en del av en kontrollerad valutareform/-reset. Privat guldimport försvåras/fördyras inför reset. Banksystemet, som är storägare av guld, skyddas. De gynnas direkt genom Basel III.

Basel III-reglerna , som börjar tillämpas i USA från 1 juli 2025, innebär att fysiskt guld klassas som Tier 1-aktivt, dvs likvärdigt med kontanter eller statsobligationer när amerikanska banker beräknar sitt kapitalkrav.

Om man misstänker att det kan bli ekonomisk instabilitet, så skulle staten kanske vilja begränsa privatpersoners tillgång till hårda tillgångar som guld. Det finns historiska paralleller - under 1933 års konfiskation (Executive Order 6102) i USA förbjöds privat innehav av guld, men undantag gavs för banker, smycken, myntsamlingar etc.

Eller ska man tro att guldtullarna bara är för att skydda inhemska guldraffinaderier, eller för att få mer inkomster till staten?

Nu ska det tydligen det förtydligade förtydligas igen. Gissar att virrpannan aaaaaldrig har påstått att de ska vara tull på guld, och att allt som vanligt är medias fel.

Det kanske blir fredagstaco den här veckan också. :slight_smile:

4 gillningar

Det går inte att införa tull* på bitcoin.
Just saying.

*) virrpanna-disclaimer: Ja, det går att skriva på ett papper det är tull på bitcoin, men det fungerar inte att gemomföra det i praktiken.

Intressant artikel:

Framförallt denna:

samt denna som också förvånade mig:

4 gillningar

Inga guldtullar i USA längre.

Guldterminerna hoppade till i fredags, jämfört med spotpriset. Jag hann notera att mina terminsbaserade instrument hoppade till lite jämfört med kurserna för guld-ETC:erna. Säkert var det någon som lyckades göra sig en liten hacka på utspelet.

1 gillning

Bumpar detta, då jag undrar precis samma sak.

Undrar även om det är värt att köpa 1/4 oz mynten eller om priset per gram blir för stort. Problemet som jag ser det med 1 troy oz mynten är pga deras värde är de inte tillräckligt likvida vid “mycket dåliga tider”.

1 gillning

Personligen skulle jag åka till en mynthandlare och köpa svenska guldmynt 5/10/20kr Gärna de billigaste, dom behöver ju inte vara snygga, bara ha sitt guldvärde. Då betalar man ingen moms heller då guld är momsbefriat.

Momsfriheten gäller visserligen hela EU men jag skulle personligen vara tryggare att köpa på plats än grisen i säcken där man inte är 100% säker på att få vad man betalar för.

1 gillning

Hur mycket påslag utöver guldvärdet brukar mynthandlare vilja ha då de säljer svenska guldmynt? Jag misstänker att de inte bara säljer dem för guldvärdet.

Tillägg: Det verkar som att de billigaste är t.ex. “svenska 20 kr Oscar II”, som kan ha ett påslag utöver guldvärdet på ca. 5-20% hos handlare. Billigare verkar vara att köpa bullionmynt, vars påslag över guldvärdet verkar vara mindre, typiskt 3-6%.

Svenska mynten har premie, köp danska 10/20kr istället. Identiska förutom motivet samt noll premie.

2 gillningar