En liten fälla att se upp med vid köp av fysiskt guld i form av små tackor:
Ju tjusigare tacka i fin förpackning desto dyrare att köpa men när ni säljer den så gäller endast guldpris per vikt, inget annat.
Hej Ove! Går PSLV att köpa i Sverige numera? Jag har den genom ett utländskt konto, men det vore bra om jag kunde köpa i Sverige.
Ingen aning, har också den genom ett utländskt konto.
Okej! Då är nog mitt antagande rätt att den inte går att köpa i Sverige. Jag fortsätter med mitt utländska konto
.
Släpp aldrig ifrån dig ditt utländska konto om du inte måste.
Exter’s inverted pyramid.
Pyramiden står på sin guldspets, som inte har någon motpartsrisk eller kreditrisk och är mycket likvid. Ju högre upp i pyramiden du arbetar, desto mindre kreditvärdiga och mindre likvida blir tillgångarna.
$LUG växer så bra ![]()
Den bästa exponering mot guld ![]()
![]()
Intressant. Röstas denna igenom får vi se om guldet finns i Fort Knox.
En ny lag (HB 999) förväntas träda i kraft i Florida den 1 juli 2026 som erkänner användning av guld och silver som officiellt lagligt betalningsmedel och undantar dem från moms. Denna åtgärd syftar till att ge Floridas invånare större ekonomisk frihet och skydda dem från inflation.
Guld och silver är båda en “No brainer”.
Varför har priset på guld stigit kraftigt de senaste åren?
Enkelt: Guldpriset indikerar helt enkelt hur vår värld mår.
Till skillnad från Fiat valutor kan nytt guld inte tryckas upp när som helst av centralbanker, hur mycket politiker än så önskar. Guld är den ultimata tillflyktsorten som inte är kopplat till något enskilt land, valuta eller ekonomi och i tider av ekonomisk oro eller geopolitisk osäkerhet söker smarta och förutseende investerare sig till guld, vilket driver upp priset.
Vore det inte bättre att använda en tillgång som man kan tillverka tillräckligt mycket av, så att osäkra, smarta och förutseende investerare alla kunde få köpa tillräckligt mycket utan att driva upp priset när de får panik? Lite dumt att tröstköpa en bristvara.
Bitcoin t ex, där kan ju Bitcoin-utvecklarna bestämma att utöka antalet coins när det finns behov av fler.
Fast, just när det gäller Bitcoin (som jag inte kan så mycket om) är väl poängen just att man anser Bitcoin vara en ändlig vara, som INTE har oändlig möjlighet att reproduceras.
Det är väl vad krypto förespråkarna lyfter fram, att det till skillnad från FIAT pengar inte kan tryckas oändligt med Bitcoins för att “någon” vill det.
Problemet med elektroniska värdebevarare av Bitcoin typ är ju dock att de inte är bevisat varandes så beständiga som guld ännu. Och högst sannolikt finns inte Bitcoin om 500 år. Finns Bitcoin ens om 5? eller 50?
Ingen kan med säkerhet säga, eller veta.
Guld däremot kommer helt säkert finnas kvar, och det är med vår kunskap om fysik och kemi inte sannolikt att mängden ökar oväntat. Så därmed kan man tro att värdet är beständigt. (tro, inte veta)
Ja, likheten mellan guld och bitcoin är i min mening slående just på den punkten att de är båda en ändlig resurser. I vart fall stämmer det med den kunskap vi har idag. Guld har väl visat sin funktion och position över avsevärt längre tid. Och bitcoin har en kortare tid på nacken och dess säkerhet kommer att behöva bevisa sig i en värld som är i sjuk förändring och kommer så vara under de kommande decennierna.
Båda tillgångarna har ett golv som på ett rätt bra sätt kopplas till någon slags hård inflation. Guld har kostnad i form av arbetstid, materiel och disel som kommer sätta ett golv för vad ett gram guld kommer att kosta - och den inflationen kan tyckonomerna sitta och försöka räkna sig bort från bäst de vill.
Bitcoin har en ständigt ökande komplexitet för att gräva fram nya coins som blir en kostnad för hårdvara och framför allt elektricitet - vilket på precis samma sätt sol guld sätter ett golv för priset.
Tyckonomer och andra miljöfilosofer skriker sedan att bitcoin är värdelöst ut energisynpunkt och att PoS eller andra energieffektiva lösningar för transaktioner måste användas istället. De missar dock att det här golvet som energiåtgången fyller är själva syftet och är något önskvärt. Precis på samma sätt som diseln i guldgruvan.
Sedan om det här var syftet från början tvekar jag i viss mån till. Jag tror att det är en bug som blev en feature. Jag tror att bitcoin en gång tänktes som ett digitalt betalmedel utan mellanhand, men som sedan blev det perfekta (i skrivande stund) digitala guldet.
Nu låter jag som en fullt ut fanatisk botcoin anhängare. Det är jag inte, men började köpa lite i ISK när XBT lanserades för att jag tyckte att det såg ut som det perfekta digitala guldet.
Jag har ägt guld (och silver) i portföljen längre och är fortfarande en mycket större andel. Dessa ädelmetaller har bevisat sin position, funktion och sitt prisgolv under mycket lång tid och har på den punkten en otrolig trovärdighet.
Ett alternativ till bankomat-kort och guld ETF:er?
Allt fler öppnar ett privat krypto konto, vilket våra arroganta banker hatar. De vill naturligtvis att vi inte bara har våra fastighetslån och debit-kort hos dem utan även våra sparpengar och inte minst våra investeringar men allt fler alternativ skapas utanför bankerna.
Den som vill ha ett debit-kort och spendera direkt från ett eget sparkonto bestående av fysiskt guld, förvarat i ett valv i Schweiz, kan nu göra så (glintpay.com).
Den som vill investera i fysiskt guld i en guld ETF kan istället öppna ett krypto konto och köpa en stablecoin (Tether Gold USD, XAUT-USD) 100% uppbackad av fysiskt guld, också det förvarat i ett valv i Schweiz.
Denna utveckling är positiv för guld och den kan varken EU eller våra banker stoppa. Sannolikheten är istället att de traditionella bankerna så småningom anpassar sig eller försvinner tillsammans med de mindre guld ETF:erna.
“Tether Gold USD”
Är det samma Tether som trycker sin USDT stablecoin valuta? Samma bolag som konsekvent har vägrat en audit alla år?
Isåfall blir det pass på den tror jag.
Korrekt, samma bolag men som nu inte har annat val än att genomföra audits efter att Trump har godkänt “The Genius Act”.
Intresset för XAUT-USD ökar men tyvärr är det nog så att det inte går att lita mer på den än på de normala guld ETF:erna. Den är dock ett fullgott alternativ till guld ETF:er för de med ett kryptokonto som vill diversifiera sin portfölj med guld men inte vill eller kan köpa fysiskt guld med personlig allokering.
Intresset för Tether ökar också, speciellt i den tredje världen där många inte vill eller kan öppna ett bankkonto i sin volatila lokala valuta. De har istället ett kryptokonto och genom Tether eller någon annan stable coin använder de US dollar i sitt dagliga liv.
Tether är väl bokfört på nån ö i medelhavet? Behöver dom verkligen göra en audit i USA då?
Ska de tillåtas att listas på en Krypto exchange i USA så måste de följa det amerikanska regelverket, precis som företag som är listade på de amerikanska börserna. Var deras huvudkontor ligger spelar ingen roll.