Sanningen om guld som investering

Jag har endast korta räntefonder som ger ränta men står still i värde. En del av dessa planerar jag att placera om till silver, koppar, olja och uran det närmaste året. Sedan är det bara att vänta.

1 gillning

Hur är tanken kring det? Jag fattar guldet, som jag själv ligger hyffsat tungt i. Men i en global recession, då brukar ju råvaror sjunka som en sten, oljan är redan nere ordentligt, mina råvaru fonder är visserligen mindre röda än index, men röda är de. Menar du att efterfrågan på koppar och råvaror ökar i sämre tider?

En tanke kan vara att man tror att sedelpressarna kommer börja gå igen och att råvarorna skyddar mot inflationen som lär dra igång igen då.

Men sen har vi trenden med elektrifiering också, vilket gör koppar silver och guld åtråvärda även som industriella metaller.

Jag skrev att min plan är att omplacera en del korta räntefonder till råvaror under det närmaste året, förhoppningsvis till bra pris.

Jag kan ju ha fel men behöver inte ha alla rätt för att lyckas:

1. Råvarupriserna kommer att gå ner under lågkonjunkturen.
  2. Korträntorna kommer att gå ner under lågkonjunkturen.
  3. Trump har alla emot sig men kan komma att överraska positivt.
  4. Inom en rimlig tid kommer sannolikt ett kraftigt råvarurally.
  5. Många investerare kommer att vakna för sent.
4 gillningar

Är det dessa mynt du relaterar till?
https://tavex.se/guld/fransk-20-franc-angel/

Förstår jag rätt med att det inte är skillnad på cirkulerade eller inte nya?

Det är svårt att hitta nya eller ocirkulerade då de senast tillverkades 1898. Om du dock lyckas hitta ett ocirkulerat exemplar så är säkert samlarvärdet långt större än för ett cirkulerat men guldets värde är detsamma.

Det finns liknande guldmynt från andra länder från samma period, men de slutade tillverkas på tidigt 1900-tal i de flesta fall. Tror dock att schweiziska franc tillverkades fram till 1949.

Det kan vara värt att titta runt och försöka minimera spread. Här är ett par länkar till ställen som verkar ha lägre spread (dock är det i EUR):

https://www.bullionbypost.eu/world-coins/french-francs/20-french-francs-guardian-angel/

1 gillning

Intressant graf för fysiskt silver. Vi har gått in i en fas där efterfrågan är större än produktionen och framtiden ser ut att bjuda på en allt större efterfrågan samtidigt som produktionen förväntas minska. Silver har utvecklats från att vara en monetär ädelmetall till en strategiskt viktig industriell ädelmetall.

5 gillningar

Varifrån kommer grafen? Hur gammal är den? Det ser ut som om bara åren fram t.o.m. 2022 är baserade på verkliga data medan resten är någon modell av något slag.

Grafen kommer från David Morgan och ska vara den senaste.

En länk hade varit fint.

Du kan finna den 18 minuter in i What The Trade War Means For Precious Metals | David Morgan

4 gillningar

Sista 5 minuter är mer specifikt guldprat för framtiden.

Jag har idag delar av mitt guld i lösningen BullionVault. Är detta en tillräckligt bra och säker variant i en “reset”?

2 gillningar

Nu står Lundin Gold 7% av mina portfölj efter har avlastatt så starkt.
Och bonus utdelning kommer i Juni.
$LUG-> Den bästa exponering mot guld :heart_eyes::dart:

1 gillning

Ja, det kanske inte är så dumt.
Sedan när han säger “- you wanna hold physical gold” så vet jag inte om det är en aktieform han avser.

kag är själv nöjd med aktie som följer guldpriset. Precis som en oljebolag följer oljepriset osv

Detta är physical gold, egen hårdvara som du kan hålla i handen. Inte att förväxla med aktier, fonder eller certifikat.

2 gillningar

Vad anser du om BullionVault gällande tänket att hålla fysiskt guld?

1 gillning

Jag har också BV själv och det är ju allokerat guld så något bättre än vissa fonder, men å andra sidan har man ju problemet med att det inte går att ha i ISK. Samt att man inte har det hemma, men att ha det hemma har ju andra problem.

Så beror ju på om man ser det som försäkring, investering eller generationsförmlgenhet.

1 gillning

Anser du att BullionVault är en säkrare tillvaro/investering för sitt guld än Wisdom Tree Physical Swiss Gold?

Innan du bestämmer dig för att köpa guld och i vilken form så bör du först besvara följande frågor:

1. Varför vill du köpa guld?
  2. För hur mycket pengar ämnar du köpa guld (i USD eller SEK)?
  3. Hur länge är du beredd att behålla ditt guld?