Sälja guld? Hur tänker du? Själv tänker jag: du kan aldrig ha för mycket guld…
Fiat = förtroende. Har du förtroende för dollarn säljer du guld, annars köper du/sitter på det.
Själv köpte jag mitt guld 2005. Säljer inte ett gram nu.
Sälja guld? Hur tänker du? Själv tänker jag: du kan aldrig ha för mycket guld…
Fiat = förtroende. Har du förtroende för dollarn säljer du guld, annars köper du/sitter på det.
Själv köpte jag mitt guld 2005. Säljer inte ett gram nu.
kan ju vara värt om man har ett framework för x antal% i en portfölj av olika tillgångsslag. Tänk allvädersportföljer t:ex.
Jag tänker “contrarian”, dvs. sälja det som för tillfället är relativt dyrt och köpa det som är relativt billigt. Försöker undvika flockmentaliteten.
Tillägg: I det här inlägget finns en lite mer utförlig beskrivning av hur jag tänker. Man kan t.ex. köpa då kursen når under trendlinjen och sen köpa ännu lite mer då man kommer nedanför trendlinje-1 stdavv. Sälja kan man t.ex. göra då kursen överstiger trendlinje+1 stdavv. Eller ev. även börja sälja första gången då man når upp till trendlinjen, om man redan har en stor position som man vill lätta på.
Även fast aktieportföljen är mitt absolut största prio för 25-30 år fram i tiden med regelbundna köp (senast imorse), tänker jag sälja en del av guldet och fördela om till en Allvädersportfölj. Tanken är väl att gå över till den så småningom, men tycker det är kul att följa en sådan även i liten skala, så lika bra att börja.
Guldet verkar nå 3500 idag, nån JPM eller Goldman Sachs (minns ej vilken) nisse, sa nyligen att de räknade med att guldet skulle nå 3500 innan årets slut, verkar ske tämligen fort.
Hur länge pågår cirkusen i Vita Huset, blir det bättre klimat där lär börsen repa sig snabbt och guldet kanske tappar…
Ok. Lycka till, men ta det försiktigt; dollarn har fallit mot de gula metallbitarna i +50 år, från 35 till då snart 3500/ounce. Jag ser ingen ändring på det framöver, särskilt inte när försvaret av dollarn sköts av guvernör Trumpov i Orange Oblast.
Vem säger att man behöver hålla USD över tid? Det finns många olika tillgångar att välja på.
Ingen alls förstås. Berätta gärna vad som ska gå bättre än guld den närmsta tiden så ska jag (kanske) positionera mig!
Jag har tyvärr ingen kristallkula. Vad menar du med den närmaste tiden? Vilken investeringshorisont har du? 2 veckor? 2 månader? 2 år? 20 år?
Ok, såg ditt tillägg nu. Visst, trejda kan man försöka med, och det där är i princip teknisk analys. Om man vill sitta spänd framför skärmen, vill säga. Lätt att missa en våg (utom i efterhand). Been there, done that. Prioriterar annat numera.
Nej jag ligger lång istället, i alla fall vad gäller just guld.
Jag har kommit till det stadiet att jag tror det lönar sig bättre att ägna tiden åt att förvalta de tillgångar jag har på ett optimalt sätt än att ägna huvudsaken av tiden åt ett jobb/anställning för att försöka jaga ihop mer pengar, som jag sen inte har tid/ork att förvalta väl pga. att jobbet tar för mycket tid/ork.
Jag undrar vad resultatet skulle bli om man haft en 50/50-portfölj som man hade balanserat en gång/mån. Jag gissar på bättre än om man haft bara 100% av en av dem.
(Inlägg raderat av författaren)
Skillnaden i backtest säger såhär (Portfolio 1 är 50%/50% VT/guld):
och samma med Vanguard S&P 500 och guld (inte riktigt lika lång historik):
Notera att detta ej är inflationsjusterad.
Intressant. Så 50/50-portföljen har gått bättre än 100% S&P 500 den senaste 20 årsperioden?
Övrigt: Vilken programvara är det du kör? Vore intressant att testa.
Nja inte riktigt ![]()
VT (Vanguard Total World Stock Index Fund) och guld 50/50 har gått bättre (högre avkastning, lägre draw down, bättre Sharpe/Sortino) än Vanguard total world ensam.
Däremot har Vanguard S&P 500 har gått bättre (rent avkastningsmässigt, dock har guldvarianten lägre volatilitet, drawdown samt bättre Sharpe och Sortino) än samma med 50% guld.
Jag använder testfol.io för backtests.
Ok, tack för förtydligandet! Jag hade inte koll på vad VT innebar. Jag trodde du körde med S&P 500 i båda bilderna.
Jag tror fortfarande det är läge att byta en del av guldet till silver. Så länge ration ligger över ca. 98 så är det fortfarande mer än en stdavv. ovanför regressionstrendlinjen det senaste året. Sen kan man sälja av silvret och köpa tillbaka guld när guldet kommit ned till billigare nivåer i förhållande till silvret. Typiskt när ration når det nedre bandet, 1 stdavv under trendlinjen.
Rent statistiskt så inträffar det många ggr per år, så om man inte har alltför stor otur så borde man inte behöva vänta mer än max. 3-4 månader för att köpa tillbaka sitt guld till rabatt, samtidigt som man kan sälja av silvret med vinst.
Jag har missat att byta guld till silver de senaste dagarna men om ration fortfarande ligger på 98 eller mer på måndag så tänkte jag ta tag i det igen. Jag har hittills bytt ca. 40% av mitt guld till silver medan guld/silver-ration var hög.
Har redan börjat skifta en del räntefonder över till silver.
Har du några räntefonder som gått bra nu under dippen, som är bra säljkandidater?