Förväntad avkastning på börsen

Kul att du gillade artikeln. Jag är inte riktigt med på hur du resonerar i din graf och i ditt inlägg, men jag får försöka ta mig tid att tänka över det lite djupare framöver. Kanske poletten trillar ned.

Jag sitter f.ö. själv just nu och fnular lite på hur jag kan använda statistik för att bestämma t.ex. om det är köp- eller säljläge för en viss tillgång. Jag har en idé om att lägga upp en trendlinje i en kursgraf, mha linjär regression, och sen se med hur många std-avvikelser kursen avviker från trendlinjen vid varje tillfälle. Lite av samma idé som din trendkanal ovan.

Jag tänker mig att vid en viss storlek på avvikelsen, t.ex. 2 eller 3 std-avvikelser, så är det antingen köp- eller säljläge beroende på om man är över eller under trendlinjen.

Jag fattade det som att det var ungefär så de resonerade i det här snacket häromdagen på Bloomberg TV. Det snackades om att amerikanska börsen ännu inte nått 3 std-avvikelser (nedåt), vad nu det exakt innebär.

Tillägg: @Bempa62 bara för att illustrera hur jag tänker. Här är guldpriset i SEK senaste året.
Under röda trendlinen: köpläge
Över röda trendlinjen: säljläge

Jag får återkomma med linjer för 1, 2, 3 stdavvikelser etc. Återstår en del finputs. Såna här indikatorer finns säkert på TradingView, men jag ids inte betala, varken för indikatorer eller en prenumeration på TV. En kostnadsfråga f.n.

Tillägg 2: Jag la in linjer för 1 stdavv, men jag undrar om det verkligen är rätt. Jag har använt funktionen STDEV i LibreOffice Calc för att räkna fram stdavv för årets datapunkter. Men det kanske blir fel att bara lägga till det värdet som offset från trendlinjen? :thinking:

Tillägg 3: Ah, nu tror jag det bör vara rätt. Jag applicerade först funktionen STDEV direkt på kolumnen med priserna, men jag tror man först behöver räkna fram diffarna mellan trendlinje och pris och sen använda de resultaten för att beräkna stddev.

Uppdaterad bild: kl. 14:41

1 gillning