Tack för illustrationen!
Guld prissätts i dollar, så när det gäller guld/dollar bestäms rekordet inte av växelkurs.
Om guldet ursprungligen köptes med euro mäts värdeökningen i guld/euro, och rekordet på det beror på växelkursen, dvs. om dollarn faller i förhållande till euron måste guldpriset öka mer (i pris) än dollarn faller för att uppnå ett nytt rekord.
Calling @Nightowl !!! ^
Nej. Metallbitar saknar koppling till valuta. Metallbitar har exakt samma exponering som en ohedgad fond som håller metallbitar.
Det är inte min erfarenhet. Jag behöver en valuta varje gång jag vill köpa metallbitar.
Det kommer inte påverk ditt utfall.
Köper i en ohedgad guld-etf handlad i USD kommer din avkastning mätt i SEK följa spotpriset på guld i SEK
Räkna själv så får du se.
Hmm, jag kan nu se att jag förbisett att “wisdom tree” ska vara “Wisdom Tree” och vi pratar därför om ETF. My bad.
Allt guld och alla guldpapper som år ohedgade kommer alltid följa spotpriset på guld i alla valutor. Spelar ingen roll vilken valuta du köper eller säljer i.
Äger du guld (ohedgat) kommer din avkastning vara exakt spotpriset i vilken valuta du än mäter (minus avgifter och transaktionskostnader).
Menar du inte “WisdomTree”? ![]()
Frågan jag ursprungligen besvarade:
Det jag försökte svara ser ut så här på gold.de:
Spotpriset i EUR ökar procentuellt sett mindre jämfört med spotpriset i USD, eftersom växelkursen för USD sjunkar mot EUR.
Edit: När USD faller mot EUR är det inte säkert att guldspot i EUR kommer att nå en ny rekord (all-time high), även om guldspot i USD gör.
Japp men detta gör inte att du får olika avkastning om du köper guldet/etf för Euro eller USD.
Köper du en bit guld (eller ETF andelen) för Euro, så kommer den guldbiten (eller ETF andelen) följa spotpriset på guld i USD om du mäter i USD.
Samma guldbit kommer följa spotpriset i Euro om du mäter i Euro. Eller för den delen samma guldbit/andel kommer följa spotpriset i SEK om du mäter i SEK.
Så länge du köper ohedgat spelar det ingen roll för din avkastning (bortsätt avgifter) vilken valuta du köper/säljer guldet i. Du får samma resultat oavsett.
Jag förstår det, men det var inte det som den ursprungliga frågan handlade om.
Ja, med ETF:er och all annan onlinehandel, men inte nödvändigtvis med fysisk handel. Det kan ta tid innan metallbiten är i säljarens respektive köparens (fysiska) ägo.
Jag förstår inte alls hur detta påverkar. Medans du äger en valuta så tar du valutarisk, det gör du inte p.g.a. du köper eller säljer guld.
Vem säger att jag säljer guldet för valuta? (fördelen med fysiskt guld).
På vilket sätt är detta det minsta relevant för frågan?
Sanningen om guld som investering. Inte alltid som man tror.
Jag förstår mycket mer nu, tack för klarifikation
Bra säljläge. ![]()