Jag har sålt 15% av mitt guld under veckan och köpt silver istället. Lätt gjort så länge det är pappersguld. Vi får se om det var rätt beslut.
Kan mycket väl vara ett utmärkt beslut.
Jag behåller mitt guld men har sålt korta räntefonder och köpt mer silver.
Jag har gjort precis som dig. Lättat på långa-/korta räntefonder och även mina krockkuddar i lång vix under dippen. Silver är den tillgång som prioriterades högst.
Tänkte stoppa in en skvätt till igår, men väntade då jag såg det var på väg upp, eller så är det rätta att bara gå in nu om det fortsätter uppåt.
Att du bara orkar tjata om hur dåliga globala indexfonder är. De är raketer men faller såklart när börsen går ned (som aktier gör). ”Sanningen” ![]()
![]()
![]()
Glad Påsk!
Glad Global Indexfond ![]()
Kunder som bevisligen köar i timmar för att köpa fysiskt guld kan betyda att vi sakta börjar närma oss en tillfällig topp i guldpriset även om just vietnameser traditionellt är speciellt förtjusta i guld. Det är nog inte mer än 20 år sedan fastigheter i Vietnam slutade prissättas i fysiskt guld.
Varför skulle en random kö i Asien betyda att vi just sakta närmar om ett tillfällig topp i guldpriset?
Hur investerar ni i silver?
Det skulle kunna betyda ett FOMO p g a att guldpriset har stigit alldeles för fort och i så fall att vinsthemtagningar snart triggas av tidiga guld investerare men det kan även bero på något annat.
Denna gång köper jag en silver ETF eftersom jag endast kommer att använda det för framtida trading.
Avanza-certifikatet SILVER AVA och ETF:en Global X Silver Miners UCITS ETF - USD Accumulating f.n. Men det finns säkert bättre sätt, beroende på vilka preferenser man har. Ca. 4% av portföljen f.n.
Vilken ETC valde du?
Tack!
Funderar på att utöka mitt innehav samt flytta det jag redan har från Silver AVA (spread på 0,31% och avgift på 0,39%) till en fysisk ETC.
HAr tittat på iShares Physical Silver ETC (0.20%) och Invesco Physical Silver( 0.19%). Men såg nu att iShares verkar inte finnas på Avanza.
Någon som har läst på om eller har erfarenheter av Invesco Physical Silver?
För egen del tror jag att man kan vinna på att göra en mindre vinsthemtagning från guld i nuläget.
Om nu inte något oförutsett händer kommande dagar, så säljer jag av en del av den vinst guld genererat, som jag i enlighet med att låta en positiv trend och en marknadstro på guld låtit löpa på relativt. Jag tror vi kan komma att se en rellativt stor korrigering neråt på guld, innan guld så småningom fortsätter uppåt. Jag tror inte på någon guldkrash, och säljer alltså inte av guld på så vis. Har man inte guld i sin portölj alls idag, kan man på lång sikt vinna på att att inkludera guld, pga dess värdebevarande funktion.
Men jag hade som kortsiktigt mål satt guld på 3300 och därmed ska jag nu sälja ner till min grund balans på guld och silver som andel av portfölj igen. Jag har i nuläget mål ca 20% guld långsiktigt.
Men jag väljer i detta läge att även att öka på och köpa silver som en större andel av portföljen relativt guld. Baserat på att jag nu har marknadstro att över 100x priset upp till guld inte kan vara rimligt.
Även om guld backar 10 % eller rejält med 20% borde silver återgå till i vart fall 70x priset på guld. OM guld kvarstår på 3000 så ska i så fall silver kosta 42 dollar.
Först om guld backar ner till 2600 kommer silver med 80x stå i 32, 5 dollar per ox (dvs i nuvarande pris)
Därav väljer jag nu att ha 50% av guldalokeringen i silver istället. Dvs jag väljer att endast ha 10% av portföljen i guld.
Utöver detta väljer jag också att balansera ner mina miners något, tillbaka till ca 10%. I alla väder portföljerna.
Jag har ca 14% miners i nuläget av portföljen, där mitt mer långsiktiga mål är 4%. Men jag tror på miners på kort och medellång sikt och har därför för närvarande mål på ca 10% miners i portföljerna. Detta är egentligen lite högt. Men jag tror att miners med nuvarande pris på guld och silver borde värderas högre.
Med det sagt tror jag fortsatt på guld som en viktig komponent långsiktigt i en portfölj och jag kör en variant på Zinos allvädersportfölj.
Gällande miners tror jag att det kommer vara en god investering under många år framåt, men det kan definitivt vara en volatil investering.
I den delen av världen handlar de inte med pappersguld och fonder utan endast med fysiskt guld och i detta fall var det en köprush med lång kö.
Snabbare än så kan man knappast få en statistikrapport men frågan är om det är FOMO p g a den snabba prisutvecklingen eller en desperat trend som kommer att sprida sig.
Gold hits record high, crowds storm Hanoi’s gold street for limited supply.
Gold hits record high, crowds storm Hanoi’s gold street for limited supply
Vad betyder det för mig som har guld i wisdom tree med euro? Ser att der blir rekord i dollar hela tiden, detta är eftersom att dollarn faller i värde?
Eftersom valutorna hela tiden rör sig i förhållande till varandra blir avkastningen för guld olika, beroende på vilken valuta man använder för att mäta avkastningen.
Vill man ha en riktigt bra avkastning i procent så hade det varit förmånligt att mäta i turkiska Lira (TRY). För turkarna har guldpriset skjutit i väg som en raket, men det beror ju på att TRY har försvagats så kraftigt i förhållande till andra valutor.