Intressant artikel av en intervy med en “gold bug” på SA: Gold, Silver And The Fear Trade | Seeking Alpha
Vad jämför du för tickers? Jag kan inte återskapa det på Yahoo Finance.
Kan det vara spotpriset på guld, alternativt någon fysisk guld ETC som följer spotpriset? De ligger nog i krokarna +26-30% senaste året.
Jag var mest nyfiken på om det var LF i SEK och guld i USD.
GLD, den största guld ETF:en.
Fast den är i USD?
Välj vilka index och valutor du vill, de visar samma trend.
Mmm, men hittar varken LF global eller en guld i SEK på den sajten, så det går inte att få fram relevanta grafer. Tänkte om du visste hur man ska göra för att få det rätt.
Nu har vi å andra sidan ingen skala på x-axeln ![]()
Viktigt att beakta!
Guld är exkluderat från Trumps tariffer oberoende av från vilket land det importeras.
“In the end, we assume most of these tariffs are likely to persist at least through the midterm elections in the US in end-2026,” they concluded. “It will take a sizeable economic shock in the US to have them removed sooner, which means we would need to see significant retaliation globally.”
Intressant. Mycket av världens silver kommer ifrån Mexiko, Kanada, Bolivia, Peru och Polen men är även en biprodukt till guldutvinning världen över. USA behöver silver och det skulle inte förvåna om Trump kommer att exkludera silver från tariffer i närtid.
Bitcoin likaså ![]()
(Jag hittar ut själv)
Eller gruvor?