Sanningen om guld som investering

Det tycker jag ser givet ut. Skulle det vända nu, så är det ändå bara en tidsfråga.

Gjorde nyss en spike på över 3000$

1 gillning

Hej @SAVR , har ni några planer på att ta in Guld-ETC:er? T ex Amundi Physical Gold, Wisdomtree Physical Swiss Gold och Xetra Gold?

Har konsulterat vår expert på området, @SAVR-Rob, som hälsar att det är på gång samtidigt som vi lanserar andra ETP:er.
/Emma på SAVR

2 gillningar

Om du köpa i din PPM där är det mycket rabbat på avgifter. Betala Ca 10-20% av ordinarie avgifter. Kolla !

Men då är det väl fonder med gruvbolag vilket medför viss risk då det blir företag inblandade?

Syftet med guld ETF är väl att äga guldet direkt, som finns fysiskt uppbackat i valv?

En gruva är “ett hål i marken med en lögnare bredvid”.

Det sägs vara Mark Twain som formulerat detta någon gång i slutet på 1800-talet, men man hör det då och då återupprepas av mer eller mindre bittra investerare.

Så ja, gruvbolag har helt andra egenskaper än fysiskt guld i ett tryggt valv.

Guld verkar ha dämpat fallet ganska bra för mig. Ner 4% totalt i år. Medans dnb indeks A verkar vara ner 8-9%

1 gillning

Hur stor del av portföljen är guld?

Jag började handla idag, och har som mål att ha 10% till att börja med. 90-10 aktier-guld.

3 gillningar

Jag har 25%, guld, silver och 2 guldgruvor.

1 gillning

Det stora lyftet för guld kommer då allmänheten slutligen tröttnar på sina indexfonder och går över till guld.

3 gillningar

Börjar vi se tendenser till det nu?

Får se närmaste tiden då.
Jag gick in i iShares physical gold etc igår, fysiskt uppbackad och följer guldpriset rätt väl vad jag förstått, kommer pytsa in ett par tusen i omgångar för att få upp det till 10% och minimera onödigt många transaktioner…

Ni som har guld ETC likt den, antar att det inte finns några bättre köptider under dagen för då hade alla gjort likadant… Bara bestämma en dag och köpa den dagen, och hoppas att det jämnar ut sig över tid, likt fondköp?

Har ni nån strategi med spread? Lägger ni er några punkter lägre vid köp och hoppas få igenom, eller köper ni bara till aktuell köpkurs i orderdjupet för att få igenom köpet?

2 guldgruvor? Kaxigt, det vill jag också ha!

2 gillningar

Lika bra att gå all in :wink:

Hur ska jag tänka kring etc köp? Bara köpa när jag kan, långsiktig plan…

Eller finns det nåt knep vid köp att tjäna på i längden? Minimal spread är väl det man kan påverka tänker jag… Men i övrigt? Bara köpa om planen är långsiktig?

Här är en intressant YouTube video som inte är alltför lång där man använder teknisk analys över väldigt långa perioder för att analysera relationen mellan guld och aktiemarknaden. Om den trend de beskriver är korrekt är det troligtvis bra att ha exponering mot guld och relaterade gruvbolag. Hittade även en nyare video om samma ämne som dock är längre.

Skall spanas in.

Jag har precis börjat med iShares physical gold, men funderar på om man ska lägga en del i exponering mot gruvbolag också via ETF? Blir ju alldeles för dyrt annars att köra den som vanlig fond.

Vad är rimlig fördelning? Om jag har 10-15 av hela portföljen (inkl. aktier), i guld, ska jag fördela dessa 15%:

90% iShares physical gold
10% L&G Gold Mining UCITS ETF USD Acc

eller 80-20, 70-30, 60-40, 50-50?

iShares physical gold följer väl guldpriset väldigt nära och tenderar väl att ha mindre kraftiga rörelser än t.ex gruvbolag?

Jag använder guld för stabilitet i kombination med eller istället för räntor. Gruvbolag kan ha hög volatilitet och vara väldigt cykliska så de betraktar jag som spekulation. Jag tror att gruvbolag inriktade mot guld och silver kan komma att gå bra de närmaste åren men det är inte någonting jag skulle hålla långsiktigt.

1 gillning

Vecka 14 stängde över $3 000/oz.; minus 0,59% på en vecka.