Intressant. Jag räknade lite på det och du verkar ha rätt. Man verkar t.o.m. kunna köpa danska guldmynt på auktion till rabatt jämfört med spotpriset på guld.
Nedan är t.ex. ett 10 kr danskt guldmynt som såldes för 2 800 SEK i augusti 2024. Enligt beskrivningen innehöll det 4,48 g guld. Jag får fram att spotpriset för guld i augusti 2024 var 25 688,37 SEK/troy oz, vilket ger 825,90 SEK/g. Det skulle innebära att guldvärdet i myntet ovan bör ha varit ca. 3 700 SEK vid den tidpunkten. Det ger drygt 24% rabatt. Har jag räknat fel?
Nedan är ytterligare exempel på priser vid försäljning av danska guldmynt på auktion.
Det beror helt på kvaliten på mynten. lite påslag är det alltid, något ska handlarna tjäna pengar på. Är du tjenis med en mynthandlare och köper större kvantitet så går det alltid att förhandla. Man får ha i åtanke att de handlarna för vissa mynt betalar under spot när det köper dessa.
Det innehåller dock bara 4,032g guld. 4,48g är totala vikten, inte finvikten.
Jag vet inte vad du har för källa till guldpriset den aktuella dagen, om källan du använder tar hänsyn till dollarkursen vid tillfället etc.
Generellt handlar man danska 10/20kr kring spot.
De tjänar pengar på spreaden. En handlare kommer inte köpa in danska 10/20kr till spot eller över om det inte är något väldigt speciellt med myntet, men de varianterna undviker man ändå om man bara är ute efter metallen.
Ok, så “bara” 90% guld. Det innebär ändå 0,9*3 700=3 330 SEK, vilket ger en rabatt på ca. 16%.
Jag använde slutpriset för XAU/SEK för augusti 2024 på investing.com, men även om jag använder spotpriset den aktuella dagen (eller rättare sagt 24-08-05, eftersom 24-08-04 verkar ha varit en söndag, då spotpriset inte uppdateras), som var 25 427,25 SEK/troy oz, så ger det 817,60 SEK/g, vilket motsvarar ett guldvärde på 4,032*817,60=3 296,55 SEK för myntet. Det ger ändå en rabatt på drygt 15% jämfört med spotpriset.
Jag sålde lite cirkulerade guld och silvermynt plus några silvertackor på tradera åt en bekant för runt 15 år sedan och fick uppfattningen att priserna hamnade på runt eller nästan 90% av metallvärdet. Det var väldigt lättsålt och säkerheten på Tradera har förbättrats en hel del sedan dess.
Har även kollat lite på just silvermynt den senaste tiden och om jag inte räknar helt fel verkar priset fortfarande ligga runt 90% av silvervärdet på äldre mynt (1,2 och 5-kronor och samma sak med minnesmynt). Sen får man naturligtvis också räkna in fraktkostnaden som kan variera ganska mycket.
Men hur det ser ut för guldmynt har jag inte någon koll på idag. Eller för den delen hur det ser ut om man jämför med den premie man får betala hos pantbanken, mynthandlaren eller hantlare typ Tavex och liknande.
Den är sämre för de danska mynten. Tror inte du hittar någon europeisk mynthandlare som inte tar emot 20 franc.
Gjorde en tråd gällande detta för några år sedan där även likviditet nämns:
Dock är de danska mynten väldigt trevliga. 20 franc är ofta mycket mer cirkulerade och slitna. Vill man ha mindre slitna till låg/ingen premie som inte är restrikes kan man hålla utkik efter 20 lira som är identiska gällande vikt/storlek.
Någon som testat Nordic Gold Trade? Svenskt bolag som säljer guld med förvaring? Mest intresserad av förvaring.
Ligger dyrare i pris på guldet.
Ex Valcambi 100g.
Nordic Gold Trade 123.008kr
Guldcentrum 121.751kr
Förvaring och försäkring
Till detta kommer en årliga förvarings- och försäkringsavgiften som är som lägst 500 kronor per år, detta gäller från 0 - 200 gram.
Därutöver är den årliga förvarings- och försäkringsavgiften 0,6% av guldvärdet per år Förvarings- och försäkringsavgiften betalas alltid årsvis i förskott.