Intressant artikel i FT (kräver inloggning men det går genom att registrera en gratis användare):
Ingeting annan än $LUG guldaktier behövs. Bästa exponering mot guld ![]()
Man skippar även växlingsavgifter eller fondavgifter.
Mycket större risk jämfört med fysiskt guld och mycket mer korrelerat mot aktier generellt så jag skulle säga att det är inte riktigt hela sanningen, @anon23957643 ![]()
Det beror såklart på vilket syfte man vill att guldtillgånger uppfyller i ens portfölj också ![]()
Tror inte på det. Det är samma med oljebolag och fysiskt olja. Aktier följer den fysiska råvarors utveckling. Och man skippar betala dyra och dåliga fond och växlingsavgifter som minskar avkastningen.
Att bara investera i Lundin Gold är mycket mer riskabelt än i fysiskt guld eller en guldfond. Lundin Gold är ett väldigt välskött bolag, men de har såvitt jag vet bara en producerande gruva, så är inte speciellt diversifierat och därför riskfyllt. Om något skulle hända i denna gruva skulle det få stora konsekvenser för bolaget.
Om man vill unvika valutaväxling skulle jag därför föredra AuAg Gold Rush då den har mycket bättre riskspridning, vilken jag tycker med råge motiverar avgiften.
Utmärkt räsonemang (om man föredrar miners istället för fysiska metallet). Dessutom finns Gold Rush med rabatterad avgift på Fondo för 0,72%.
Rabatterad avgift på 0.72% är dyrt.
Allt är relativt. Jag vidhåller att risken som också @Christian172 skrev ovan är betydligt lägre i Gold Rush/valfri bred guldgruvsbolagsfond, t:ex GDX, på grund av bredden jämfört med en enstaka aktie och i fysiskt guld ännu lägre än det på grund av guldets lägre korrelation med aktier generellt än gruvbolags aktiers korrelation med aktiemarknaden. Det är fakta och kan enkelt bevisas om du vill.
Håller med om att det är ganska dyrt, men det innebär rejält lägre risk. Titta på vad som hände med Victoria Gold som hade en enda producerande gruva och helt försvann efter en miljökatastrof.
Jag ser guld som sparande och en naturlig del i en portfölj som fungerar som motvikt till aktier. Fysiskt guld fungerar dessutom som försäkring.
Guldgruvbolag är något jag för närvarande spekulerar i, men då dessa historiskt sett haft långa perioder när de gått väldigt dåligt skulle jag inte ha dem som en permanent del i en portfölj annat än när de ingår i någon bred indexfond. Det enda undantaget här är nog större royaltybolag, t.ex. Franco Nevada och Wheaton Precious Metals, som generellt sett har utvecklats bra och har lägre risk.
Korslänkning till en intressant jämförelse av guld och SP500 genom olika decennier:
Några grafer från artikeln:
JLC-guldet (och platinan) är en fascinerande historia. Nu har första avsnittet släppts i en SVT-serie som ska bli spännande att följa. Det jag hoppas på få reda på mer om, ur forumets horisont, är hur säljarens föräldrar kom över guldet och platinan som gissningsvis var det mest framtidssäkra de kunde komma på. Och tanken de hade på att vara superdupersafe med fysiska tackor inspikade i något lönnutrymme i huset. Inte det mest praktiska, men är man krigsbarn tänker man nog annorlunda.
Ska bli roligt att titta på. Tack för tipset!
Jag sprang på artikeln Understanding Gold (2025) av Claude B. Erb och Campbell R. Harvey (vilka tidigare också har skrivit artikeln “The Golden Dilemma”).
I “Understanding Gold” finns ett avsnitt som tar upp guldpriset från 1975 till 2025. Graferna är intressanta på så vis att de visar hur guldpriset har sett ut före och efter möjligheten att investera i guld-ETF:er.
Den första grafen visar att guldpriset har haft ett högre genomsnittligt pris sedan guld-ETF:er introducerades:
De allra senaste åren (2023-2025) minskar dock korrelationen mellan guldpriset och flödena i guld-ETF:er:
Enligt artikelförfattarna indikerar dessa grafer två saker gällande guldpris och guld-ETF:er:
1. The financialization of gold led to a permanently higher price.
2. The story is more complex given the recent divergence.
Det verkar alltså som att möjligheten att investera i guld-ETF:er kan ha lett till generellt högre prisnivå på guld men att det fortfarande finns andra faktorer som också har tydlig inverkan på priset.
Några övriga valda delar av artikelns innehåll:
- Guld har historiskt varit en opålitlig hedge mot inflation på kort sikt. Volatilitet för inflationsnivåer (CPI) på kortare sikt verkar inte förklara hur guldpriset utvecklas.
- Guld har flertalet gånger fungerat som hedge mot stressad aktiemarknad. Från 1975 och framåt utvecklades guld positivt vid flera av de större nedgångarna för S&P 500. De gånger guld inte utvecklades positivt var ändå utvecklingen mindre negativ än för S&P 500.
Vad tror du om detta Aktiegubben? Någon substans?
Trovärdig thumbnail.
En kvinna har stoppats på Arlanda med en väska fylld av guld, skriver polisen på sin hemsida.
Enligt polisen beräknas guldet ha ett värde av 285 000 kronor.
Det måste vara en jäkla liten väska om man lyckas fylla den med guld för 285 000 kronor. ![]()
Det motsvarar väl typ 6 stycken 1 oz-mynt. (Diameter cirka 50 % större än en svensk 10-krona.)
Haha, ja min reaktion oxå när jag läste det. 206g guld fick jag det till med senaste kurs men det kanske var dotterns barbiedockas handväska som var full med guld som avsågs… ![]()
Hur många gram guld får man ta med sig, egentligen? Är det 10 000 kr som är gränsen, eller hur funkar det? Känns som så få gram att man nog lätt går över gränsen utan att reflektera över det.