Xetra-Gold (4GLD) - Lösa in mot fysiskt guld?

Jag funderar på hur säkert det är att investera i Xetra-Gold i exempelvis en ISK. Man ska väl kunna lösa in innehavet mot fysiskt guld, men funkar det verkligen? Någon här som har provat?

Välkommen till forumet!

Ja, vissa ETCer har den rättigheten för ägaren att ta leverans av guldet. Xetra Gold har det men det är ju inte utan kostnad att få det levererat. Det kräver också en minimum vikt. Så det är nog sista utväg. Sen är ju frågan var man kan förvara det säkert.

Om man ska ha guld fysiskt ”hemma” så är det bättre att köpa det separat. Det finns en tråd (sök här på forumet) som beskriver olika sätt. Jag tror att kontentan var att det var bäst att köpa mindre guldmynt. Eller vad säger du @Guldfeber?

Själv har jag inte guld hemma men däremot ett antal kg svenska mynt 1880-1968 som innehåller mellan 40-80% silver beroende på ålder. Det räcker för mig för en krissituation vilket egentligen är enda anledningen att ha ädelmetaller hemma så att säga.

Ja, precis. Här är tråden gällande vilka mynt som kan vara lämpliga. Har alltid lite span på priserna och märker att premierna gått upp lite även på dessa mynt som brukar handlas med låg/ingen premie, vilket brukar indikera att folk värdesätter guld i “riktig” fysisk form just nu och att priset därför bryter sig loss lite från spotpriset.

2 gillningar

Tack för era svar! Min tanke är att en sådan produkt (som Xetra Gold) kopplar ihop spotpriset med priset på fysiskt guld. Men jag antar att det bara funkar så om folk verkligen utnyttjar möjligheten. Sen har vi ju kostnaden för frakt och kanske ytterligare krångel, så i praktiken blir kanske premien ganska hög.

Jag får väl kalla mig en gold bug, men jag har inte fysiskt guld hemma.
Gold bug, men ingen prepper.

Skall man satsa på ett värdepapper bör det vara fysiskt guld bakom.
Det är inte alla som förvarar fysiskt guld som erbjuder leverans. Sprott PHYS, är en av de få som erbjuder leverans till privatpersoner, de erbjuder HELA gold bars som ligger på mellan 350-400 troy uns för leverans. För mycket för de flesta. Andra som levererar fysiskt levererar bara till instutitioner, Brink eller andra som förvarar guld.

Silvermynt har just nu 30% premium.
Det finns knappt att köpa och leveranstiden är lång.
Premiumen är lägre på guldmynt.
Men det är på tok för hög premium.
Säljer du mynten kan du inte räkna med att få tillbaka premium övervärdet.

Xetra-Gold (4GLD) är ett bra investeringsalternativ som är lätt att köpa och sälja.

1 gillning

Jag är novis på detta med fysiskt guld och silver, så jag ställer en novisfråga.
Det pratas mycket om “premium” gällande guld och silver, är det samma sak som avgift
på en fond?
Isåfall, varför pratas det om premium och inte avgift som det görs gällande fonder?

Premie. Om ett mynt innehåller guld till ett värde av 5000:- men du måste betala 5100:- för myntet så betalar du 2% premie.

2 gillningar

Nej. Det finns ingen avgift för att köpa fysiskt guld och silver. Däremot kostar det lite olika att producera ett mynt gentemot en hel tacka,

Låt oss säga att spotpriset är 1800 dollar per uns. Ett guldmynt kostar inte 1800 dollar, det brukade kosta ca 2-3% över spotpriset. Detta är premien. Anledningen är att det kostar att få fram renheten, prägla myntet osv. Det är lättare att köpa/sälja gold eagles eftersom man vet hur mycket guld som finns i ett guldmynt.

Just nu finns inga silvermynt att köpa, går det får du vänta månader på leverans. Det finns trots allt endel som har att sälja men de tar ett rejält överpris just nu.

Anledningen till att man betalar ett överpris är tillgång och efterfrågan. Vissa är beredda att betala dyrt för att få fysiskt guld idag. terminspriset styr spotpriset, men det finns ont om fysiskt silver/guld att köpa. Premierna/överpriset kan sjunka tillbaka till 3% när tillgången ökar.

Jag äger lite Xetra Gold via Avanza. Jag ringde en handläggare på Avanza som sa att jag inte kunde få hemleverans av mitt guld från tyska Xetra Gold. Xetra Gold själva listar bara kostnader för frakt inom Tyskland samt till länderna Schweiz, Österrike, Luxemburg och Storbritannien.
Nån som vet hur det förhåller sig?

Du kommer aldrig kunna räkna med hemleverans oavsett vad som står i villkoren. Har du inte den fysiska metallen i din hand så finns det inga garantier.

Det går att läsa mer här: https://www.xetra-gold.com/fileadmin/user_upload/Downloads_English/Brochures/Ausuebung-XetraGold_en.pdf. Där står det bl.a. under piser att “Additional foreign prices upon request.”.

För dom allra flesta är det nog ingen idé att försöka beställa hem guld. Priset per leverans är antagligen uppemot 20 000 kr utanför Tyskland, och minsta enheten är 1 kg = 500 000 kr. Sen står det också att man i begäran om leverans ska uppge:

• Name of the [bank] branch willing to take delivery of the gold during normal
business hours (point of delivery)

Guldet ska alltså leveras till din banks lokala kontor, inte direkt hem. Lycka till att få en storbank som knappt vill hantera kontanter att ta emot några kilo guld åt dig. Gissningsvis så är fysisk leverans rent praktiskt bara tillgänglig för t.ex. private banking kunder eller dom med family-office som har en personlig bankkontakt som har möjlighet att koordinera en sådan leverans.

2 gillningar