Sökte upp Xetra-Gold på Nordnet och där står det att det klassas som ett “Trackercertifikat” men såg att du skrev att det var en ETF på bloggen. Såg även att Wisdomtree Physical Gold klassas som trackercertifikat på Nordnet.
Min fråga är om de har ändrat produkten eller om “Trackercertifikat” klassas som en ETF?
Du harr fel. Guld gick generellt ner förra veckan. Även Guld AVA och Wisdomtree Physical gold som är två andra sätt att investera i pappersguld gick ner, ungefär lika mycket.
Jag bumpar den här gamla tråden igen då jag just sitter och jämför olika guldcertifikat på Avanza, som handlas i Tyskland. Det verkar som att Xetra-Gold ETC inte har någon förvaltningsavgift till skillnad från övriga och jag undrar naturligtvis om det finns någon hake. Är det någon som kan svara på det? Hur kan det komma sig att den inte har någon förvaltningsavgift, medan övriga har det?
Tack, jag hade inte fått upp den posten i mina sökresultat! 0,025% är ju ändå mindre än 0,11%, vilket gäller för den av de övriga certifikaten som har lägst förvaltningsavgift. Jag noterade senare dessutom att Jan rekommenderat Xetra-Gold i en post från 2020. Då borde den ju vara kvalitetssäkrad, tänker jag.
Edit: Eller vänta nu, 0,025% per månad, står det ju. Jag får det till 0,30% per år med ränta-på-ränta-effekten. Då verkar det ju plötsligt inte så förmånligt jämfört med övriga ETC:er i Avanzas sortiment. Vad gäller egentligen?
Fast jämför jag den med t.ex. Amundi Physical Gold ETC (GLDA) på längsta tidsspannet i Avanza så är det ju ingen större skillnad. Xetra-Gold presterar t.o.m. några tiondels %-enheter bättre under drygt 5 år.
Jag har haft fonden i många år. Ingen avgift alls dras.
Jag har lika många andelar idag som jag köpte för 5+ år sedan.
Och en andel är idag, precis som för 5 år sedan, exakt värd vad 1g guld kostar.
Det finns alltså ingen möjlighet att ta ut avgiften från värdet av en andel, eller för den delen minska antalet andelar. Avgiften dras separat, och för närvarande dras den inte av Avanza.
Det låter väldigt märkligt, tycker jag. Vad är affärsidén med att tillhandahålla guldcertifikat utan avgift? Och varför skriver Xetra att de tar ut en avgift fast de inte gör det?
De tar ut en avgift av Avanza, som saknar system för att ta ut den från sina kunder, om jag förstod det hela rätt. Något med att det skulle vara dyrare för Avanza att implementera ett nytt system (pga att avgifterna dras på ett ovanligt sätt) än att bjuda på avgiften. Typ.
Jag tycker fortfarande det låter märkligt, men jag inser att det här med guldhandel är väldigt skumt, rent allmänt. Guldsmeder och bankirer har i årtusenden förvarat guld i sina valv och hyrt ut det till högstbjudande, trots att det egentligen är en deposition från någon annan. Men om man ska handla med guld på finansmarknaderna så är det nog tyvärr risker man måste acceptera. Frågan är hur man bäst skyddar sig. Jag är inte så säker på att det hjälper att diversifiera mellan flera olika guldcertifikat. Om en faller så faller nog alla. Samtidigt funkar det inte att ha eget fysiskt guld hemma i byrålådan eftersom det då i praktiken inte går att använda att handla med på finansmarknaderna.
ETC = exchange traded certificate
Dvs tracker certifikat
Dessa är ofta för råvaror / metaller / ädelmetaller där ETCns uppgift är att följa ett index relaterat till råvaran
Benämningarna i sig spelar ingen större roll så länge man förstår vad det är man köper