Bra och billiga guldfonder?

Har inget guld i portföljen, men tänker att det skulle kunna vara roligt att investera en väldigt liten del i en guldfond som en lekhink.

Vilken guldfond är bra för detta? Naturligtvis billig också.

Förneklat kan man säga att det finns 3 “nivåer” av guldägande för småsparare:

1. Derivat på guldpriset, utan fysisk uppbackning. Ex. Guld AVA, TRACKER GULD NORDNET, etc. Billigast, men osäkrast.
  2. Fysiskt uppbackade guld-ETC:er (exchange traded commodities). Ex. Amundi Phys Gold (GLDA), Invesco Phys Gold (8PSG), WisdomTree Phys Swiss Gold (GZUR), etc. Säkrare, och relativt billiga med förvaltningsavgifter 0,12-0,15%, tillkommer dock courtage + valutaväxling.
  3. Fysiskt guld i ditt eget namn. Ex. BullionVault, eller att köpa hem guldmynt. Säkrast, men dyrast och krångligast.

Det finns även uppstickaren Xetra Gold (4GLD), vars förvaltningsavgift fortfarande är helt gratis på Avanza och Nordnet pga något administrativt strul kring att ta ut avgiften, vilket gör att de inte tar ut den alls. Den ligger någonstans mellan nivå 1 och 2 i säkerhet då det är en “obligation på guldinnehav”, men är billigare än alternativen på nivå 2.

Om du är mer intresserad har @JFB gjort en bra genomgång av alternativen på nivå 2 här:

Själv använder jag de nämnda förslagen på nivå 2 + lite Xetra Gold.

11 gillningar

@Martin08 - om detta syfter endast lekhinken och inga jättesummor, kan du ju fundera på att ha denna i en portfölj på Kiwitrader (bra och billig guld ETC, tillförlitlig i samma klass som de andra under nivå 2 som @Zino skriver ovan):

Dessutom inget courtage vid köp då den ingår i Kiwitraders “Zero” urval:

3 gillningar

Finns tyvärr inga “vanliga” fonder med fysiskt guld. Endast guldgruvbolagsfonder, och e är alltid dyra.

Det närmaste du kan komma är nog AuAg precious Green som är 60% “gröna” aktier och 40% guld. Men den är dyr och som sagt inte renodlad guldfond.

Välj en etf istället :slightly_smiling_face:

1 gillning

Tack. Intressant.
Kom på nu att jag faktiskt för ett antal år sedan hade WisdomTree Phys Swiss Gold ett litet tag. Kanske den jag ska ha igen.

1 gillning

Ska du verkligen köpa guld NU när det är så dyrt.

Jag tänkte köpa guld när aktiemarknade går som tåget och alla tycker guld är dötrist och ute.

Bra fråga och poäng.

Blir ju dock lite nyfiken igen på guld efter att ha sålt lite arvegods i form av smycken och då förstått att det gått upp på sistone. Det var inte så mycket, men gillar inte saker som bara ligger och samlar damm.

Funderar även över skog. Vi håller på att sälja och arvskifta en väldigt liten skog i familjen. Ligger långt bort, inget intresse att vara aktiv och funkar inte att äga ihop, tyvärr. Finns även jakträtt, så någon med licens och intresse för aktivt skogsbruk är bättre lämpad att äga skogen. Men skog verkar ju vara en bra investering, så kanske både roligt och värt att investera pengarna från försäljningen i någon svensk skogsfond, om det finns någon.

Varför, personliga motsättningar ?

Ja, guldsmycken kan man ju sälja fast att köpa guldfonder nu tror jag är dyrt.

Som Warren buffet säger “Be greedy when others are afraid.”

Tänkte köpa 5% Guld till min portfölj i framtiden när guldet har gått ner i pris och inte är hett.

I en finanskris som vi vet kommer komma kan det gå upp. Eller ner. Omöjligt att säga. 5% Guld kommer en dag kännas bra att ha i portföljen tror jag.

1 gillning

Något åt det hållet

Sälj skogen och dela på pengarna.

“Things you own. End up owning you”

Tyler Durden Fight Club

1 gillning

Kan ni rekommendera något derivat som har t ex halva eller fjärdedel av guldpriset som pris?

Testar en liten allvädersportfölj och behöver fylla ut gapet som blir pga guldets pris :slight_smile: .

Eric Strands fond Precious Green har ju 40% i fysiskt guld. Lite dyr men på Fondo kan du ha den till rimligt pris (0,74% efter rabatten avdragits).

Går ju köpa fraktioner av Ishares physical gold på frejvid och kiwitrader

Åh, fraktioner var smart! Nu har jag dock börjat rigga den här på Avanza :sweat_smile:. Men definitivt någon jag ska spana in i framtiden. Och en ytterligare ursäkt är att L&G Multi-strategy Enhanced Commodities inte finns på Frejvid och Kiwitrader (men de kanske har någon liknande :sweat_smile:).

Lutar åt certifikat från Avanza (0,4% avgift) eller Nordnet (0,5% avgift). Vet att de inte står sig lika bra som en ETC och har större risk för att inte ha täckning om börsen brakar, men tar dem som en liten topputfyllnad :).

Avanza

Certifikaten du hittar på Ava/NN är bra så länge du handlar för minst 1000 sek per köp. Annars blir courtaget dyrt i längden.

1 gillning