Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Välkommen till forumet, och vad kul att du gillar tråden!

Mina korta tankar om din portfölj:

• Något överviktad räntor. Volatilitetsviktningen 27/27/19/27 är baserad på Captors 10% vol, men eftersom du även inkluderar IS04 och DBXG med högre volatilitet bör din ränteallokering vara något lägre.
  • Onödigt med EUR-hedgeade räntor. Som SEK-investerare byter du bara ut en valutarisk mot en annan.
  • Onödigt med 3 olika och snarlika råvarufonder - vad är resonemanget bakom valen?

Nej, eftersom i princip alla ETF:er som handlas hos våra nätmäklare är registrerade i Irland eller Luxemburg, där källskatten är 0%. Fördelen för KF beträffande källskatt är endast relevant vid direktägande av utländska aktier. Jag gör en exempeluträkning i denna tråd om du vill fördjupa dig.

Således finns det ingen fördel med att köra allvädersportföljen på KF istället för ISK, snarare endast nackdelar eftersom ränteavdraget är påväg att fasas ut för värdepappersbelåning på KF.

Nej tyvärr. En regelrätt guldfond finns ej (endast gruvbolag eller uppblandat med annat i t.ex. AuAg Precious Green) och de råvarufonder som finns är dyrare/sämre.

Ja - ETC:er. Se de guld-ETC:er som föreslås i första inlägget, eller läs min sammanställning i denna tråd.

Jag håller på att göra ett stort uttag ur min portfölj till en resa, därav har jag sålt av Mandatum (då jag inte vill sälja av Lynx pga minsta köpbelopp). Jag tycker gott att du kan börja allokera i Mandatum, det är en bra fond!

6 gillningar