Välkommen åter till forumet, och vad kul att du uppskattar tråden!
I grundportföljen förespråkar jag enbart nominella statsobligationer, medan den avancerade portföljen innehåller en blandning av nominella statsobligationer, realränteobligationer, och företagsobligationer. I del 3a kan du se hur jag tänker kring uppdelningen av räntorna för att få balans i portföljens olika kvadranter.
Realräntor må fungera dåligt som ensamt inflationsskydd, men som del av en helhet tycker jag absolut att de har en plats. Beträffande Dalio så var han och Bridgewater drivande krafter bakom att TIPS lanserades 1997, och de förespråkar ofta realräntor i sina analyser (bl.a. Grappling with the new reality of zero bond yields).
Ja, de tickers jag använder inkluderar förvaltningsavgifter, förutom guldprisindex.
Företagsobligationer har absolut hög korrelation med aktier, men eftersom den är långt ifrån 100% finns ändå potentiell ombalanseringspremie att hämta. Dessutom är kreditpremien en av de mest väldokumenterade riskpremierna som existerar, tillsammans med durationspremien, värdepremien, storlekspremien, etc. Hela grundpoängen med min (avancerade) allvädersportfölj är att inkludera så många oberoende källor av riskpremier som möjligt.
Captor Aster Global HY är mitt förstahandsval eftersom det är den företagsobligationsfond med högst kreditrisk, högst volatilitet och högst förväntad avkastning på svenska räntefondsmarknaden. Se min räntetriangel där den är högst upp på toppen. Den är dessutom elegant konstruerad med effektiv valutahedge (sök på Captor i forumet om du är mer intresserad), vilket är önskvärt för att komma upp i 40-50% SEK-tillgångar i portföljen.
Vet ej, månadssparar inte på det sättet utan köper opportunistiskt underviktade tillgångar i portföljen.
Ja, men avgifterna är ändå såpass mycket högre att ETF:erna lönar sig efter bara några år.
Ja, den är mindre tillförlitlig. Här har jag skrivit lite om Xetra gold:
Men den största nackdelen är att den inte är godkänd för ränterabatt.