Xetra gold eller BullionVault

Vad är fördelar / nackdelar med BullionVault jämfört med Xetra gold? Jag tänker mest i banor av säkerhet, counterparty risk osv. Ser ni det som en risk att BullionVault gold ligger i ett annat land, kan det bli problem att få loss pengarna?

Är det bästa alternativet en mix av båda? Hör gärna från er som har placering i BullionVault. Jag har just nu en liten placering i xtera gold.

Tack på förhand.

Hela poängen med fysiskt guld är att förvara det själv utan mellanhänder som kan konfiskera det ,eller att stater plötsligt stiftar lagar om att ta det som Roosevelt gjorde i USA på 1930 talet ,bättre att köpa pappersguld eller aktier i guld gruvor ,där inget fysiskt guld är inblandad,om du läser faktabladet för Xetra gold där står klart att investeraren kan förlora sina investeringar om, mellanhänderna , konkar, eller att det finns en risk att guldet räcker INTE till alla.

Om vi struntar i Erwins svar som går tvärt emot vedertagna rekommendationer, så ska jag försöka att svara. Jag har egen erfarenhet av båda alternativen. Jag har alltså både haft BullionVault-konto med guldplaceringar i, och ägt andelar i Xetra Gold.

I båda fallen finns guldet rent fysisk, och i båda fallen finns minst så mycket guld allokerat som kunderna äger. Min uppfattning är att det är lättare att kontrollera att så är fallet med BullionVault offentliga audit-system som ligger publikt på internet.

BullionVault ligger i ett annat land (UK, med valv runtom i världen), men det gör Xetra gold också (Tyskland), så på den punkten skiljer det sig inte. Att de inte ligger i Sverige ser jag som en fördel.

I BullionVault äger du guldet och har en fordran, på just guld i det antal gram du äger, på dem. I fallet Xetra Gold har du en papperslapp med fordran på pengar MOTSVARANDE den mängd guld du då “äger” genom deras ETC. Tänk en fondandel = en papperslapp = de är skyldiga dig den mängd pengar det är värt. Du har dock INTE en fordran på guldet i sig, så i princip kan Xetra Gold gå i konkurs, ha guld kvar i valvet, men detta får du inget av. Det ska till väldigt speciella omständigheter dock.

Det skiljer sig också i att BullionVault inte kan ligga i ett ISK, så eventuell vinst kapitalbeskattas. Dock har de en minimumavgift som gör dem olämpliga för mindre belopp under 100 000 till 150 000kr.

Någon form av subjektiv sammanställning, med risk för att jag kommer ihåg fel efter faktiskt ha läst deras avtal/prospekt ganska noga (för länge sedan):

BullionVault, fördelar:

• Tydligare ägandeskap av guldet
  • Tydligare audit över att guldet faktiskt är allokerat
  • Kan leverera gulden fysiskt till dig, mot en avgift, närsomhelst.
  • Du kan flytta guldet mellan valv i olika delar världen
Nackdelar:
  • Dyrt vid låga belopp
  • Ej ISK, vilket innebär:
  • Svårare att ombalansera
  • Dyrare beskattning
  • Svårare med internationella banköverföringar + avgifter

Xetra Gold, fördelar:

• Smidigt med ISK, går att ha på samma ställe som resten av portföljen
  • Enklare att ombalansera
  • Lägre skatt
  • Lägre avgift, i synnerhet för lägre belopp under 100 000kr.
Nackdelar:
  • Otydligare allokering
  • Ej fordran på fysiska guldet
  • Oklart gällande fysisk leverans
Tillslut valde jag en mix. En andel hos BullionVault som står parkerat där år ut och år in ("buy and hold"), och en andel på kontot som används vid ombalansering. På så sätt minimerade jag mecket med att överföra pengar till/från BullionVault + deklarationstrasslet, men behöll tryggheten med bullionvault och på köpet fick diversifiering både i olika länder / jurisductions / bolag / valv. Nackdelen med det uppägget är väl att det är mer att ha koll på, och kräver att du kommer upp i ganska stora belopp då du bör landa på minst 100 000kr för den delmängd du placerar på BullionVault för att minimumavgiften inte ska bli för stor i procent.

En bra sammanfattning, ErikA!

Några kompletterande synpunkter:

På BullionVault kan man handla dygnet runt, sju dagar i veckan. Xetra Gold går bara att handla under dagtid, när börsen är öppen.

I “Svårare med internationella banköverföringar + avgifter” ligger även dolt att man inte kan göra en sekundsnabb direktinsättning till BullionVault som man kan göra till Avanza eller Nordnet. Det tar ett par bankdagar med en vanlig överföring till BullionVault.

Det är inte hela sanningen att säga att Xetra Gold har lägre avgifter. Det gäller själva förvaringen. På BullionVault kan man investera för mindre belopp (hela gram guld) och ändå bara betala en procentuell avgift för transaktionen. Både Avanza och Nordnet har minimicourtage på Xetra Gold.

En annan nackdel med BullionVault är att BankID och andra svenska påfund inte fungerar. Så det är lite krångligare/läskigare med verifieringen. Det kan krävas en del korrespondens med kopior av id-handlingar, banknotor och vatten- och elräkningar etc. Inget man är van vid som vanlig Svensson. Men förhoppningsvis ökar det säkerheten till en acceptabel nivå.

Om man ska skicka pengar till BullionVault kan man behöva få sin bank att öppna upp utlandsbetalningar, om man inte gjort det tidigare. De behöver uppdatera sina register om kundkännedom. Var beredd på “jag förstår inte syftet med transaktionen”. Och så får man ta några djupa andetag (utan att det hörs) och än en gång på ett pedagogiskt icke-aggressivt och icke-konspiratoriskt sätt försöka förklara varför man vill köpa fysisk metall, i stället för att investera i någon av bankens skitfonder.

Ett ilandsproblem med Bullion Vault är att man måste/bör ha likvider på kontot varje månadsskifte, så att de kan dra förvaltningsavgiften utan att sälja guld. Besväret påminner lite om skattedebitering på en svensk kapitalförsäkring, men där behöver man bara ha koll fyra gånger om året. På BullionVault dras avgiften varje månad från likviderna.

Åtminstone tidigare fick man på BullionVault lite silver som gåva, så att man kan prova på att börshandla metaller. Bra att leka med för att inte klanta sig när det är dags att köpa guld om man är ovan vid börshandlade produkter.

Minimiavgiften på BullionVault är 4 USD per månad, det vill säga 48 USD om året. Alltså ca 500 SEK. Eftersom avgiften är 0,12 % är det först när man har mer guld än 40.000 USD som man betalar någon annan förvaltningsavgift.

Om man tycker det är värt 500 SEK per år att ha guld för 25.000 SEK, 50.000 SEK, 100.000 SEK eller något annat belopp i valv hos BullionVault får man känna efter själv. Syftet med att äga guld varierar en hel del från person till person, så det som är rätt för en persons syften kanske inte är speciellt vettigt för någon annan.

Vad jag kan läsa så har du en fodran på fysiskt guld i Xetra Gold ETC. Vid konkurs kan du kräva fysisk leverans av guld som motsvarar det du äger men du får själv ordna transport till din bank.

@Jens

Det är ganska tydligt nu när jag kikar i prospektet, vilket bekräftade min bild. Var har du läst det du skrev, Jens?

Sidan 18, punkt “2.2.1 Risks in connection with Investing in, Holding and Selling the Notes” under sektion d)

No Rights or Beneficial Ownership in the Gold

Purchasers of the Notes will only acquire the rights securitised by the Notes. Purchasers of the Notes will not acquire any title to, or security interests or beneficial ownership in, the physical Gold held in custody on behalf of the Issuer. An investment in the Notes does not constitute a purchase or other acquisition of Gold.

https://www.xetra-gold.com/fileadmin/user_upload/Downloads_English/Prospectus/Xetra-Gold-Prospekt-en.pdf

I så fall borde WisdomTree Physical Swiss Gold vara bättre? Så här står det:

Denna Exchange Traded Product är uppbackad med fysiskt allokerat guld som innehas av ett oberoende förvaringsinstitut, JPMorgan Chase Bank, N.A. Förvaringsinstitutet accepterar endast ädelmetall som överensstämmer med följande regler:

:black_small_square:London Bullion Market Associations (LBMA) regler för Good Delivery for gold and silver

Varje fysisk tacka separeras och identifieras samt allokeras enskilt.

Vad händer om WisdomTree Metal Securities Limited inte kan göra några utbetalningar?

Emittenten är ett företag för särskilt ändamål. Om emittenten skulle hamna på obestånd (eller när så relevant swap-motparten), kommer eventuella krav som ställs mot emittenten att tillgodoses i enlighet med prioritetsordningen som är fastställd i produktens villkor. Om nettoförtjänsten från indrivningen av egendomen som ställs som säkerhet för produkten inte är tillräcklig för att uppfylla alla skyldigheter och göra alla betalningar i förhållande till värdepapperna, då kommer emittentens skyldigheter avseende sådana värdepapper att vara begränsade till nettoförtjänsten från försäljningen av den relevanta egendomen som ställs som säkerhet för produkten. Under dessa förhållanden kan du komma att göra en förlust om du inte kan sälja till din investerings fulla värde.

Det innebär väl att man äger fysiskt guld som måste säljas om man kräver det eller om företaget skulle få problem och därefter betalas det ut till kunderna. Varje tacka är numrerad vilket garanterar att det finns guld som motsvarar värdet på fonden väl?

Jag tolkar detta upplägg som snarlikt Xetra Gold. De har också en separat partner som förvarar guldet. Och det ska finnas tillräckligt med guld där. Men om det visar sig att det ändå inte gör det (annars hade ju formuleringar som den du klistrade in, och som står i Xetra Gold inte behövts), så får du i båda fallen ut så mycket som möjligt av vad som de sedermera visar sig ha minus eventuella omkostnader de visar sig få. Dock som sagt i pengar och inte i mängd guld du tror du köpt. I fallet Xetra Gold är det i min mening lite tydligare hur mycket guld man (åtminstone borde) ha, då en andel = 1g guld, varken mer eller mindre, och mängden guld i deras förvar ska vara minst så många andelar de har ute på markneden. Köper du X andelar WisdomTree vet du inte hur mycket guld det är, men du hoppas på att det är så mycket som motsvarar spotpriset på gud, minus courtage, vid köptillfället.

Hej Erik,
Tänker att jag skall dela min guldinvestering mellan Bullion och ETF. Några frågor eftersom du verkar ha erfarenhet av guldinköp.

• Hur hanterade du valutaväxlingen när du köpte guld hos BullionVault och vad var växlingsavgiften?
  • Avseende EFF, kör du Wisdom (GZUR) och Xetra Gold. Några synpunkter på val mellan dessa?
  • Köpte du Guld-ETF via svensk bank eller annan utländsk (ex DEGIRO). Fördelar?

Bästa hälsningar,
AI

• Jag gjorde en SEPA-överföring som i sig kostade 0kr. Växling till euro gjordes då av svensk storbank, så här var det väl ett sedvanligt hutlöst påslag på kursen vilket säkerligen inte blir en billig historia. Skulle jag försökt idag hade jag försökt med något bättre sätt och undersökt om det gick via Revolut eller motsvarande.
  • Föredrar Xetra Gold då jag gillar den tydliga kopplingen att en andel är värt motsvarande 1g guld, alltid.
  • Svensk bank. Fördelarna var att ha den på samma konto / bank som resten av portföljen för enklare ombalansering, dock till högre kostnader för växling antar jag. Åtminstone vid frekvent handel men i mitt fall handlar jag dels inte ofta och dels prioriterade jag enkelheten.

Jag tänker att den viktigaste skillnaden - och den som gör att jag inte rekommenderar BullionVault lika mycket - är skatten.

BV kommer att ge dig 30 % skatt på vinsten. Xetra Gold ger 0.375 % skatt på totalen. Det är enormt stor skillnad över tid.

Tänkte bara flika in med en detalj. Av något skäl har Nordnet högre tilltro till Wisdomtree Physical gold än Xetra gold.

• Wisdomtree Physical gold - Belåningsgrad 70%

• Xetra gold - Belåningsgrad 60%

Detta är inte särskilt viktigt, förutom vid portföljbelåning. Då gränsen för portföljbelåning plus (lägre ränte-kostnad) är vid 70%.

Själv kör jag med 50/50 mellan dessa ETF:er, mest för att jag inte har i närheten av tillräckligt mycket pengar för att fundera på bullion vault.

ps. Ide till Jan, jag skulle gärna vilja veta hur Nordnet gör sin bedömning av varje aktie/fond/etf för portföljbelåning. Kanske något för podden? Kan tänka mig att det är en intressant process.

1 gillning