Wisdomtree eller Xetra Gold

Hej!

jag har för närvarande mitt guld i Wisdomtree Physical Gold. Finns det någon fördel med att byta ut det mot Xetra Gold?

Först och främst, båda två fonderna är riktigt bra guldfonder. Jag har haft Xetra Gold (4GLD) som favorit i många år, men den gick under en period tyvärr inte att köpa. Nu går det igen och då återkom den som favorit. Det som jag gillar framförallt med den är att 1) den har upplägget att 1 andel = 1 gram guld, det vill säga en direkt fysisk koppling till gulder, 2) även om det är irrelevant för 99.9 % av oss så erbjuder de fysisk leverans, det visar på att de har tänkt annorlunda, 3) det är en fond som ”bara” gör Guld och de är således mer lika en Bullion-handlare som t.ex. (BullionVault) än de är en Wall Street-produkt.

Något som också märks på hemsidan, jämför den gärna själv med WisdomTrees hemsida. Avgiftsmässigt är WisdomTree-fonden 0.11 % billigare (0,19 vs 0.30).

Hej,

Det verkar dock vara så att nu 2/3-20 gör Wisdom Tree faktiskt leverans, men bara till tyska banker vilka kunden har kontakt med (antar att man själv kan fixa leverans där ifrån…? ). Sedan är jag osäker om det är vi som privatpersoner som står som holder of Swiss Gold Bullion Securities eller om det är Nordnet. Vilket avgör vem som kan kräva leverans. ( https://www.wisdomtree.eu/sv-se/resource-library/sgbs-redemption#collapse-6DAD1819-A55E-4F53-8860-ED91138D89DE#tab-A6652235-C86E-4B84-8396-4A82B0E2800F )

Sedan blev det ett stort frågetecken varför faktabladet för Xetra Gold anger att det inte finns någon avgift, inte ens förvaltningsavgift. Efter samtal med Nordnet så konfirmerar de att det inte finns några avgifter utöver courtage och valuta. Vilket känns mystiskt. ( https://api.priiphub.com/hub/kid-portal/kid/identifier/DE000A0S9GB0?documentType=pdf&jurisdiction=SE&language=SV )

Snabb kommentar angående BullionVault och deras priser, jag har bara hittat via deras priskalkylator ( https://www.bullionvault.com/cost-calculator.do ) vilken visar att om man vill komma runt en 2% i totala kostnader behöver man lägga runt 30 000Euro i investering. Känns rätt så svårt med mindre investeringar alltså.

Korrektioner för möjliga tankevurpor eller miss i information uppskattas :slight_smile:

Bless
Carl Elfving

Hej!

Jag har en fråga angående WisdomTree vs Xetra Gold. Jag brukar inte handla med ETFer men har förstått att dessa två är bra guld ETFer. Det är möjligt att det finns olikheter hurvida man kan få guldet levererat eller ej tex, och kanske även andra skillnader, men jag är främst intresserad av att förstå avgiften för att handla med dessa.

På Avanzas exempel med en investering på 10.000 SEK skiljer sig avgiftsstrukturen åt för dessa ETFer. WisdomTree har en löpande avgift på 0.15% + avanzas 1% avgift, medan Xetra Gold har 6% engångsavgift + avanzas 1% avgift.

Normalt föredrar jag så låg avgift som möjligt och skulle då gå för WisdomTree men jag ser ju att många verkar föredra Xetra Gold - men hur ska jag tänka här? Och kan ni förklara hur ni tänker runt avgiften?

Dessutom - finns det fördelar eller nackdelar med Nordnet vs. Avanza för dessa ETFer eller är det bara tycke & smak?

Tack på förhand!

(kunde bara lägga in en bild så bifogar Avanzas exempel på WisdomTree så ni ser vad jag menar)

WisdomTree

Mvh,
Markus

WisdomTrees hemsida ger ju mycket mer seriöst intryck. Om jag inte hört om Xetra Gold innan skulle jag tänkta antingen “hype” (jämför bitcoin) eller till och med “scam”. Påminner lite om nedanstående:

bild

Haha… hade inte varit inne på OneCoins hemsida. Får väl ta bort den kommentaren. :slight_smile:

För att komma tillbaka on-topic. Det låter väldigt konstigt med 6 procent avgift på Xetra-Gold. Hur fick du det? Mig veterligen tar de ca 0.3 procent. Från deras FAQ:

Fees amounting to 0.025 percent are charged monthly for safe custody; Clearstream Banking AG, the custodian, deducts these fees along with the securities account fees. Which of these fees (plus VAT) are passed on to investors depends on the contractual relationship between the buyers of Xetra-Gold and the bank maintaining their securities account.

Vad man tycker är professionellt visuellt är väl en smaksak. Xetras hemsida signalerar lite för mycket glitter och glamour istället för investering i min smak.

Jag får också upp de avgifterna på Avanzas sida, men jag tror man ska läsa detta:

Avgifter som visas för produkten kan vara felaktiga. Vi arbetar med våra leverantörer för att få rätt siffror. Se fullständig info i prospektet.
OBS! Detta gäller ej produkter märkta AVA.

Tycker det är svårt att handla i börshandlade produkter, ofta svårt att förstå vad det är man köper och vilka avgifter det har. Jag vet inte om andra plattformar är bättre på det än Avanza?

Hej! Så snabba ni är på att svara!

Hmm… Jag ser lite olika info inne på Avanza för 4GLD. Dels angående spreaden som Bredvid Köp, Sälj och Senast anges till 0.10% men även längre ner anges den till 6%…?

Avanzas räkneexempel anger även 6% i engångsavgift enligt bilden nedan för 4GLD.

Det är första gången jag ska köpa ETFer, och ja det verkar lite svårare att förstå vs traditionella fonder. Och kan ju vara som så att Avanzas plattform inte lämpar sig så bra för ETFer, vet inte om Nordnet är bättre? Helst skulle jag vilja köpa det på SAVR (skippar gärna den höga avgiften till Avanza) men dom verkar inte ha ETFer överhuvudtaget.

Vet inte hur intressant detta är, men WisdomTree Physical Swiss Gold (GZUR) samt deras motsvarande silver-ETF WisdomTree Physical Silver (VZLC) är courtagefria vid ett köp i månaden hos DeGiro. Man får dock betala €2,5 per börs och år utöver OMX Stockholm, så köper man inga andra papper från samma tillkommer ju den kostnaden.

1 gillning