Xetra Gold - certifikat eller fond?

Jag läser följande i en bloggpost av Jan Bolmesson:
Äntligen går det att investera i guld via Avanza!
Avanza har på sistone gjort stora förändringar och äntligen tillåtit handel med utländska börshandlade fonder. Det inkluderar även den bästa guldfonden Xetra Gold med kortnamnet (4GLD) …
Fördelen med alla dessa är att de äger fysiskt guld som de har i riktiga valv. De flesta andra guldprodukter äger bara guldet på papper.

Men detta verkar inte stämma. Om man tittar på Avanza är 4GLD ett certifikat och inte en fond.
Någon som kan reda ut detta?

Det är ett börshandlat certifikat, en s.k ETC

1 gillning

Rätta mig om jag har fel men i detta fall rör det sig väl om en ETC - Exchange Trade Commodity?

Min uppfattning är ett Xetra-gold (4GLD) inte är ett certifikat. Dock så vet att jag människor med betydligt bättre koll på detta har diskuterat detta i andra trådar här på forumet.

Det står certifikat när man lägger order på avanza:

Jajjamän, och jag kan verkligen ha helt fel här, men jag vill påstå att det är Avanza som inte är särskilt högupplöst. Dvs de skiljer inte på de olika typerna i det här fallet.

Om någon sitter på facit så är även jag mycket intresserad av svaret!

Tack för input! Säkert rätt.
Du råkar inte ha koll på bästa sättet att köpa silver också, när du har bra koll på detta med guld? :slight_smile:

Vågar inte svara på vad det “bästa sättet” är tyvärr, däremot så kan jag berätta att jag själv har mina pengar i denna:

Är likt 4GLD en ETC som ska backas av fysiskt silver. Detta är min största silverinvestering men har även investeringar i silver miners och i fysiskt silver.

Tack! Ska kolla den.
Att ha fysiskt silver förstår jag dock inte eftersom man ju måste betala moms vid handel av det så det går ju knappast att omsätta utan gigantiska transaktionskostnader väl?

Olika investeringar för att lösa olika problem :slight_smile:

Ser fysiskt silver mest som tail risk-hedge mot det värsta tänkbara samt som generational wealth, så för mig så känns det ok att betala moms i det specifika fallet.

Men du har helt rätt i att det blir gigantiska transaktionskostnader om man köper och säljer fysiskt silver i Sverige.

1 gillning

Är det inte bara så enkelt att vi har lite otur att bokstaven C kan betyda mer än en sak här. Jag tänker att det är precis som du skriver, ETC = Exchange Traded Commodity = Börshandlad Råvara = precis just vad det är, du handlar råvaran guldbörsen.

Sedan är det ju en annan fråga om vilken konstruktion den har. Och jag tänker att det finns två anledningar till att tro att det faktiskt är ett certifikat, och en anledning till att tro att det är en fond.

Det som skulle tala för att det är en fond (=ETF = Exchange Traded Fund):

• Det är oftast så den pratas om i exempelvis detta forum

Det som talar för att det INTE är en fond:

• Det står ju de facto så på Avanza att den är ett certifikat när den 1) handlas , och är 2) sorterad under certifikat vid innehav
  • Det finns regler kring vad en ETF (=Börshandlad Fond) får göra, och det finns mindre regler för vad en ETC (=Exchange Traded Certificate = Börshandlat Certifikat men ej att förväxla med ETC = Exchange Traded Commodity :wink: ). Dessa regler torde förbjuda en ETF att investera i 100% fysiskt allokerat guld; vilket då alltså skulle tala för att det faktiskt är ett certifikat.

Läs exempelvis Vad är skillnaden mellan en ETF och ett certifikat? på Avanza.

Men det finns några skillnader. En skillnad är placeringsreglerna. Certifikat har friare placeringsregler än ETF:er, och kan uteslutande handla i endast en typ av underliggande tillgång. Det får inte ETF:er göra.

Givet ovan tycker jag de två punkterna som talar för att det är ett certifikat, enskilt, väger tyngre än den punkten som talar för att det är en fond. Kanske 80% säkert att det är ett certifikat? :wink: :smiley:

Kanske är det då alltså en ETC ETC, alltså en Exchange Traded Commodity som har Exchange Traded Certificate som konstruktion, en s.k. (ETC)² :thinking: :wink:

1 gillning

@janbolmeson Vi behöver ditt inspel i denna tråd! :pray:

Haha, och jag som sitter på läktaren och tänker att här ska jag lära mig något nytt. Jag har faktiskt ingen aning. Låter som en fråga för Avanzas kundtjänst eller Xetra Gold direkt. :slight_smile:

Låter väldigt bra! Snyggt förtydligande!