Varför fysiskt guld istället för guldsmycken?

Hej!

Kanske en konstig fråga, men varför ska man köpa guldmynt hos tex LibertySilver istället för att köpa smycken i guld/platinum/ädelstenar?

Jag läser på om fysiskt guld här bland blogg- och foruminlägg, samtidigt som jag letar efter fina äkta smycken att köpa hos auktionshusen - kan jag inte bara köpa smyckena och se det som en investering?

Om jag köper ett smycke för 10.000 kr varje år i 10 år, jämfört med om jag gör motsvarande med guldmynt, vad blir skillnaden? Förutom att jag faktiskt kan ha på mig smyckena under tiden och njuta av dem.

Jag antar att svaret är något uppenbart eftersom ingen verkar ha ställt frågan i forumet tidigare…

Tack!

Smyckena har högre premie. Alltså så kostar de mer per gram guld.

1 gillning

I Asien är smycken ett populärt sätt att investera i guld.

Smycken är mycket svårare att verifiera som äkta än mynt som idag endast kräver en app på din telefon. Smycken är även skrymmande och därför svåra att gömma jämfört med en rulle mynt.

Är det inte därför man har stämplar i smyckena? Är det ändå svårt att intyga äkthet?

Hur enkelt som helst att göra en stämpel på ett fejksmycke. Mynt är det enda rätta för vanliga småsparare.

1 gillning

Kolla länk nedan, det verkar som det är en kunnig person som starat den tråden erik,.där rekommenderas vilka mynt man ska köpa och från vilka butiker.

Investeringsguld (bullion) är momsbefriat. Det är inte smycken.

1 gillning