Hej gott folk!
Jag är inne på att köpa mig guldtackor, men det finns så många att välja emellan och jag har ingen koll. Jag förståt inte varför det skiljer sig i pris när dem väger samma. Är det någin här som har koll på läget och kan dela med sig?
Kan man på något sätt lära sig om de olika sorterna?
Tack för ett grymt detaljerad beskrivning. Men vad är det som skiljer guld tackorna ifrån varandra prismässigt? Och varför har vissa länder egna guld tackor? Är det skillnad på kvalitetet av guldet?
Man ska alltid köpa tackor som är av rent guld, 24k. Det finns även andra men de är inte av intresse.
Ju tyngre tacka desto lägre pris, vilket har med kostnaden för tillverkning, hantering, transporter och lagring att göra. Tackor har lägre pris än mynt av samma skäl.
Mynt är mer likvida än tackor och små tackor är mer likvida än stora tackor.
Olika priser för olika tackor med samma vikt kan bero på att vissa tillverkare och vissa tackor kan vara mer populära än andra, dock ska skillnaden vara minimal. Mellan olika mynt kan det skilja mer, där exempelvis 1 oz American Buffalo är mycket populär och något dyrare än andra motsvarande mynt. Det kan även skilja något mellan olika guldhandlare i samma land och mellan länder. I Sverige är priserna högre än exempelvis USA.
I länder som exempelvis Australien och Kanada finns tillverkare av guldtackor och mynt därför att det grävs upp mycket guld i dessa länder.
Det är ingen skillnad på guldkvalitén i olika 24k guldtackor. Guld är guld.
Om du köper stora tackor för att de är billigare per gram än mindre så ska du tänka på att när du senare säljer så måste du sälja hela tackan. Av den anledningen är mindre tackor ett bättre köp om man nu inte har väldigt gott om pengar.
Guldmynt är svårare att förfalska än tackor men falska tackor är svårare att identifiera än falska mynt.
Mynt är att föredra framför tackor även om de är något dyrare per gram guld.
Köp aldrig guld på ebay, Alibaba eller liknande, stor chans att det är “fake gold”. Köp endast hos stora seriösa handlare, de testar allt guld de köper, säljer och förvarar åt sina kunder.