Försäljning av guldtacka, 100 gr. Vågar jag testa sälja via Tradera?

Har erfarenhet av att sälja guld och silver som arbetsgivaren ägt till Guldcentralen och det har fungerat klockrent. Dom skickar ett försäkrat emballage och pengarna betalades ut inom några få dagar från att paketet lämnades hos postombudet.

Har själv en 100 gr Boliden guldtacka som jag nu överväger att sälja.

Själv har jag köpt den på Liberty silver och betalat extra för att det var just en Boliden men om jag säljer tillbaka är det vanligt guldpris som gäller.

Liberty silver betalar dessutom mindre än vad Guldcentralen gör.

Har nu funderingar på om jag törs sälja den via Tradera och få en slant till eller om jag helt enkelt själv ska köra på Guldcentralen också.

Någon som vet och har erfarenhet av att sälja varor med högre värde där?

Tänker främst på så att tackan verkligen blir fullvärdeförsäkrad under försändelsen.

Synd att Ädelmetallforum är nere, annars hade det varit ett klockrent ställe att sälja på.

Just Boliden gillar en del. Går inte att sälja på Tradera med enbart upphämtning? Beroende på var du bor.

2 gillningar

Sälja för upphämtning kanske man kan göra men fråga är om man ens törs det.
Kanske kommer ett gäng kriminella och tar den :joy:

3 gillningar

Jag skulle inte sälja något ”äkta” på Tradera. Risken att du får skambud som återspeglar risken att bli blåst är uppenbar.

1 gillning

Där känner jag inte att det ligger något problem.
Jag vet ju vad den kostar att köpa och vad jag får om jag säljer den per dags datum och det går att lägga in ett reservationspris.
Skillnaden mellan köp och sälj är över 10 000:- så jag tänker att båda parter kan tjäna på det om det nu finns en köpare förstås.

2 gillningar

Du kan givetvis prova. Samtidigt har du normalt 10% avgift. Att vänta in rabatterad avgift kan vara vettigt.

Du bör på något sätt erbjuda en ”äkthetskontroll” om det nu går. Många drar sig för att bjuda på saker där risken att bli blåst framstår som stor.

1 gillning

Tradera har en maximal provision på 200:-.
Äkthetsintyg kan bli värre då den har ett emballage sedan köp. Den bör man väl inte förstöra tänker jag.
Dock finns faktura kvar där det framgår att det är samma tacka.

Håller med dig om dina tankar! Vet inte om jag själv vågat köpa utan äkthetsintyg.

1 gillning

De saker du beskriver är ju en form av äkthetsintyg. Ett ”riktigt” intyg kan ju vara svårt att ordna.

1 gillning

Detta mina damer och herrar är anledningen till varför det är bättre med mynt med 4-12g finvikt. Busenkelt att verifiera äktheten, går att skicka försäkrat med vanliga PostNord, fler köpare etc.

Försent i ditt fall, men du har ju iaf en Boliden.

1 gillning

Tradera med upphämtning till fast pris eller reservationspris låter väl fullt rimligt?

Köpet ska givetvis vara förbetalt via Tradera som mellanhand. Vad är incitamentet för köparen att stjäla tackan när den är betald och hen är identifierad med BankID? :sweat_smile:

Tradera har ett frivilligt köpskydd för 5% av värdet eller max 750 kr. Ett fullt rimligt courtage när det gäller guldtackor :slight_smile:

På avslutade auktioner tycker jag mig se att de går för fullt rimliga marknadspriser.

Jag har kommit underfund med det sen köpet :joy:
Nu när jag är in och läser går det tydligen inte ens att skicka rekommenderat brev…
Som privatperson är det maximalt 50 000:-.

Nädu, det är inte alla som har en Boliden :smile:

Har du erfarenhet av det? Lust att förklara närmre i så fall?
Visste inte ens att det var möjligt.

Jag har erfarenhet av Tradera, inte guldhandel.

Köpen ska alltid förbetalas idag. Vill man tex inspektera produkten innan vunnen auktion vill det till att man kontaktat säljaren och inspekterat guldtackan i det här fallet på förhand.

När någon köpt en vara på Tradera är det juridiskt bindande. Även om deras köpskydd är till för att reglera risken för lurendrejerier.

Produkten ska fortfarande motsvara beskrivningen i annonsen oavsett om köparen haft möjlighet att inspektera varan eller inte.

1 gillning

Jag har hämtat guld efter att jag köpt och betalat för det genom Tradera, på den tiden då man fick 1-2% cashback med kreditkort. Men nu var du ju orolig för kriminella som ska stjäla tackan?

Det har det ju rätt i men är det inte så att utbetalningen sker i samband med att jag trycker på levererat i samband med upphämtning som betalningen går i väg?
Då kan det ju i så fall vara riskabelt för köparen.

Lämnas det iväg för frakt sker det ju i samband med inlämningen.

1 gillning

Jag är inte rädd för det om den är betald.
Men om kan ju förstås ha en bulvan :grimacing:

1 gillning

Hmmmm. Nej jag är rätt säker på att Tradera använder ett slags kreditsystem för likviditet mot säljare/köpare nuförtiden. Att de tar kreditrisken med pengarna, så att säga.

Jag har fått pengar utbetalda till bankkontot innan jag ens hunnit boka frakt vissa gånger. Det både säljare och köpare har är ju full transparens via BankID-identifiering och Tradera som mellanhand. Skulle en tvist uppstå är det ju inga konstigheter att reda ut vilka avtal som ingåtts eller inte, och mellan vilka.

Ett smörgåsbord för en åklagare.

1 gillning

Jag hade inte oroat mig det minsta, men är du extra paranoid kan du ju alltid låta någon annan stå en bit ifrån med tackan och låta den gå fram efter att du hälsat på köparen. Risken är ju annars att du ”råkar” bli rånad innan ”köparen” dykt upp.

Jag ska faktiskt ta och ringa dom i morgon.
Tack för hjälpen!

1 gillning

Egentligen är jag väl inte harig så men jag vill ju såklart inte bli lurad.

Sen ska det erkännas att jag gärna tar betalningen via Tradera.
Skulle inte palla med frågor från banken om var pengarna kommer ifrån. Känns som att det skulle vara enklare att förklara.