Försäljning av guldtacka, 100 gr. Vågar jag testa sälja via Tradera?

Jag hjälpte min moster att sälja sin guldklocka i våras, fick lite mer än guldvärdet.

Var noga med dokumentationen, ursprunget, välskrivet kvitto och kommunikation. Sålde till en kund i Polen som blev jättenöjd.

Traderaköp betalas alltid av kunden innan varan postas eller överlämnas. Adress är dold innan avslutat köp.

2 gillningar

Det här vore väl ett osannolikt men hypotetiskt scenario, om än onödigt riskfyllt för köparen att iscensätta med tanke på den obefintliga anonymiteten.

På så vis är ju frakt säkrare om man kan få till en värdeförsäkring på hela tackan. Då blir det svart på vitt att det är köparen som kvitterat ut den, och köparen kan inte stjäla tackan på väg till inlämningen.

Jag ser till exempel att en tacka gick för 80 500 kr nyss där bara frakt var tillgängligt på Tradera. Antagligen av den anledningen.

1 gillning

Ska checka av med Tradera i morgon men jag får inte fram att det kan försäkras mer än till 50 000:-
Men jag kanske missat något.

Extremt osannolikt. Dock ingen risk alls för köparen eftersom denne sedan dyker upp för att få sin tacka överlämnad efter att du blivit rånad.

Hej, kapar tråden lite.

Har ett guld halsband och armband i 24k. Väger tillsammans 65g. Fick det av en gammal flickvän för 10 år sedan. Är detta lätt att sälja? Vad kan man räkna med för pris?

Tacksam för svar.

1 gillning

2020 sålde jag ett halsband på 38 gram för 8000 kr på Tradera. Gissar att det gått upp kring 50-60 kr per gram sedan dess.

Försäljningsprovision max 200 kr och man behöver boka frakt utanför Tradera för att få det försäkrat svarade dom mig så sent som igår.

(inlägg raderat av författaren)

Det ska inte vara något problem nuförtiden då säljaren får ett tillgodohavande på bankkonto hos Tradera direkt vid betalning. Oavsett om köparen betalar med debet, kreditkort, SMS-lån, faktura eller vad den nu vill.

När köparen reklamerar köpet kan säljaren redan ha överfört pengarna från Tradera.

Tack för svar. En annan fråga, guldpriset ligger idag på 816kr/g, förstår att jag inte kommer kunna få detta för mitt halsband ä. Men hur mycket mindre kommer jag få nöja mig med?

Priset du tar upp är på investeringsguld. Du måste kika på priser för skrotguld.
Tyckte jag såg 270:-/gram när jag kikade.

Jag blev nyfiken och frågade Tradera faktiskt. Det stämmer att det skulle bli så om köparen vinner tvisten. Men frågan är ju varför köparen skulle göra det när Tradera är mellanhand och kan visa på att tex guldtackan skickats till köparen? Utan att återlämnas.

Det är inte som att köparen kan ta tackan, reklamera kortköpet och stänga ner Tradera-kontot. Den vinner inte tvisten.

Om man får generalisera lite så är just halskedjor och liknande populärt som investeringsguld bland personer med rötter i mellanöstern eller balkan. Så om du har några sådana i din bekantskapskrets kan du fråga runt om någon är intresserad. Hur de bekräftar äktheten har jag ingen aning om, såvida de inte provar med syra som förstör allt under 22k.

Detta är ju rent guld, han får nära spot när han säljer till privatperson.

Det är inte min erfarenhet

Jag har köpt och sålt flera guldtackor via Tavex.se och kan verkligen rekommendera dem.

Har då rest från olika städer till Stockholm och själv levererat det då summorna är stora, vägrar skicka sånt med post.

Ta en weekend i Stockholm, gå förbi Tavex kontor och sälj guldet där, funkar himla bra.

1 gillning

Det här kanske är något!

https://www.guldcentralen.se/artiklar/nyheter/salj-ditt-guld-pris-per-218-for-18k-427sekgram

Enligt din egen länk kan man få 7,5% under spot när man säljer till den handlaren, som dessutom står för försäkrad frakt, vilket är väldigt generöst. Så du säger emot dig själv.

Hittade på den precis nu när jag la ut den!
Den var inte där igår när jag var ut och läste om försäljning av guld på den länkade sidan.

Kikade även runt på andra sidor igår. Då höll fortfarande min teori.

När jag själv fick mitt halsband värderat fick jag informationen från guldsmeden om att det köptes in som skrotguld vare sig det var helt eller trasigt.
Så jo! När jag skrev det jag skrev så var det min upplevelse.

Kunde sälja det för 20k 2016/2017 så hoppas inte det gått ner i pris, haha.

Ska kika på din länk!

1 gillning