Tankar kring guldet i byrålådan

Skulle vilja ha hjälp med lite tankar och råd kring guld, alltså gamla ringar och länkar som jag samlat på mig, gåvor och arvegods.

Värdet är en liten del av mina totala tillgångar, så egentligen är det ingen stor sak. Men med dagens guldpris så finns där i varje fall ett värde och då började jag fundera kring detta.

Efter en snabb vägning uppskattar jag att det handlar om cirka 25 000 kronor idag. Inga direkta affektionsvärden för mig.

Detta är inga pengar jag behöver idag och alternativen jag ser är att sälja det och investera på börsen eller behålla det som en säkerhet som troligtvis går vidare som arv till mina barn.

Hur tänker ni andra?

1 gillning

Om du inte ägde något fysiskt guld idag och istället bara hade pengar på börsen och/eller på sparkonto: skulle du köpa 25k fysiskt guld?

Om svaret är nej skulle jag göra mig av med det. Utgå från fördelningen du vill ha och inte den du råkat hamna i.

4 gillningar

Man kan väl också se det som pengar i kris som komplement till kontanter hemma a la MSB rekommendationen. Guld har man ju alltid kunnat byta sig till varor för om det skulle krävas.

2 gillningar

Om jag hittade tre fyra Bitcoins i soffan idag hade jag lätt sålt. Guld? Lite svårare. Följer…

2 gillningar

Min spontana tanke är att 25k i guld är alldeles för lite. Det är dessutom antingen bökigt eller dyrt (som i att du får dåligt pris jämfört med spot) att sälja om du är orutinerad. Så jag röstar på behåll.

1 gillning

Om du säljer verkar Guldbrev inte vara bästa aktör:

Jag hade behållit det som en del av krislådan om det inte var en märkbar del av min förmögenhet. Helt rimligt att ha en del guld i portföljen oavsett.

1 gillning

Det är lite så jag tänker. Men jag har ingen kunskap om vad man kan förvänta sig händer med värdet och möjligheten att sälja guld när krisen ett faktum. :thinking:

1 gillning

Nä det har nog ingen men om allting kraschar så tas nog uråldriga traditioner som byteshandel upp igen. Så fungerade det under kriget enligt gamla släktingar. Man kunde få tag i det mesta trots ransonering med att byta in smycken, mynt mm i ädla metaller.

Redan idag kan man tex gå till pantbanken och pantsätta det eller sälja det. Sen finns det redan olika butiker där man kan sälja guld och andra ädelmetaller. Om man vill omsätta det till sedlar vill säga. I en kris/krig lär mer sådant poppa upp.

Tycker du att det verkar osäker eller jobbigt så sälj grejerna redan idag och lägg det som en reserv i SEK, EUR och/eller USD. Men håll koll på sedlarna så de inte byts ut och blir värdelösa.

Eller investera det och räkna med att du hinner ta ut det om det krisar.

2 gillningar

Det är ju inte så att jag tänkt förlita mig på det här guldet vid en kris, mer som ett komplement till kontanter.

Som jag förstått det så är en anledning till det nuvarande höga priset på guld den osäkerhet som råder just nu. Läste nu att ett prisras kan inträffa om det blir ett läge där många av dem placeringarna som gjorts i guld behöver omsättas till likvida medel.

Googles AI förklarade det förståeligt för mig. Om det stämmer vet jag inte, men verkar rimligt och det är en liknande slutsats som SR P1 gjorde i sitt program om ämnet.

För mig lutar det åt att behålla guldet i byrån.

I vår släkt gav man varandra silverskedar och liknande vid högtider. Med åren ärvde vi en del.
Vi är/var ointresserade av dessa silver och guldprylar vi ärvt.
Vi gick igenom alla gömmor och sålde rubbet för metallvärdet.
Blev ca 30.000 SEK.
Inte så att vi behövde dessa pengar för brödfödan men metallpriserna är höga just nu. Guldpriset över lång tid har inte vart någon bra placering jämfört med aktiemarknaden.
Lika bra att sälja nu tyckte vi.
Största nyttan är dock en annan. Inbrottstjuvar härjar ibland även där vi bor.
Att ha minimalt med lättsålt gods hemma känns bra om det inte har affektionsvärde eller större estetiskt värde vilket dessa svartfläckiga skedar mm inte hade.
Inga tjuvar vill ha ett par stationära mediokra datorer eller en klumpig platt-tv. Stereos eller dyra appleprylar eller annan high end utrustning har vi ingen. Enda vettiga mobilerna bär vi runt på.

1 gillning

Jag gjorde slag i saken när annonser på mobila uppköpare dök upp överallt och jag insåg att jag hade lite stöldbegärligt gods i byrålådan. Besökte en ambulerande inköpare och fick guldet vägt och värderat till 43.000 kronor som skulle swishas direkt till mitt konto. Men istället gick jag vidare till en guldsmed i stan som jag tidigare sålt tandguld till. Priset på mitt guld landade då på 58.000 kronor - en viss skillnad. Jag hade haft guldet i byrålådan i många år och kände att det var ingenting som jag någonsin skulle sakna. Så om det känns bra i magen att sälja tycker jag att du ska göra det, men lyssna med flera uppköpare så att du får rätt pris.

1 gillning

Jättebra tanke och jag köper fullständigt resonemanget, men mina bästa affärer på börsen har hittills varit dem där jag låtit ett bra bolag växa in i portföljen och till och med tagit en mycket större % andel av portföljen än vad jag initialt hade kunnat tänka mig. Dels för att jag lärt känna bolaget bättre med tiden och funnit mer trygghet i det.

Men åt andra sidan vill man ju intala sig själv att man föredrar en vettigare fördelning och allokering av innehav för att sprida risken.

Finns ju många liknande exempel där bolag och fonder hamnat i liknande situationer, typ spiltan och paradox-innehavet, jag har svårt att se att dem skulle börja en fond med en så stor del av ett enskild bolag.

Vilken affärside! Vilken brottsling som helst kan lägga in en annons, vänta på samtal och skapa sig ett register var det finns guld och hur mycket. :rofl::rocket:

Edit: Ah, nu fattade jag att man åker till uppköparen. Trodde först de kom hem till dig. :monkey:

Sälj och anväd pengarna till något som inte bara ligger i en byrålåda.

Jag har olika guld saker hemma å tanken me de är att gå till en guldsmed å be dom smälta guldet å göra typ ring, halsband eller liknade smycke av dom..

1 gillning