Sälja fysiskt guld 18k

Hej!

Jag har fått ärva ringar och armband i 18 karat guld som kommer från gamla släktingar.

Jag tycker mig se att guldet står rätt högt idag (vilket det lär göra i framtiden också) men då jag är i behov av pengar har jag tänkt att sälja allt vilket är ungefär 100 gram totalt.

Min lokala pantbank vill ge 400kr/g vilket jag tycker är i lägsta laget med tanke på att det finns flera aktörer på internet som ger upp mot 450kr/g.

Jag har kikat lite på Diamantbrev som betalar 444kr/g men jag känner mig inte alls bekväm med att skicka smycken på posten, fast brevet är försäkrat upp till 100 000kr.

Har ni några tips om seriösa aktörer och om ni har skickat guld i brev, vilken aktör kan man lita på?

Mvh maskinen.

Kolla med den lokala guldsmederna. Det finns i fler städer några smyckesbutiker som kan ändra storlek på guldringar när man går upp eller ner i vikt.

De gillar inte heller att betala marknadspris för guld, så ni kan båda göra en deal. Några smycken kan de göra mindre ändringar på och sälja vidare.

Det jag försöker komma till är att fina smycken borde vara mer värda än skrotpriset.

4 gillningar

Har varit i samma situation faktiskt, men med skillnaden att jag inte behövde pengarna. Så det jag gjorde var att göra egna ringar och betala med guldet jag lämnade in hos en bra smed.
Det var i alla fall då det bästa sättet att få bäst betalt för de gamla ringarna.

Medhåll på att kolla med guldsmeder. Det finns ju flera och pantbanken har ju sin affärsidé, som är annorlunda utformad än smedens.

Jag håller med @koda_hemma. Kolla med guldsmed, eller mig tyckerligen en auktionsförrättare.

Smycken kan tinga högre värde än sitt skrotpris.

1 gillning

När du ser priset för 18k när du googlar är det guld i form av tackor sedan brukar det vara mindre i i form av smycken

Om vi kommer att sälja guldsmycken, kommer vi att sälja till Finguld.

Et alternativ kan vara att du lägger upp dessa till försäljning på tex Tradera. Du kan ju även kolla historiken upp till 3 månader tillbaka.

Själv var jag i en annorlunda situation tidigare för ca 2 månader sedan. Jag hade tänder med guldinlägg. Jag sökte som en “galning” på internet efter seriösa företag som betalar ut till bra pris. Problemet var att jag inte kunde veta med någn precision hur mycket guld jag skulle få ut ur tänderna. Som jag läst mig till så är det enklast att själv först täcka över tänderna med tyg och sedan banka med hammare tills du fått ur de mesta av guldet. Sedan väga det själv med en bra våg. Resultatet blev såklart bättre än innan. Inte helt lätt att att få bort all emalj. En annan sak var att jag inte kunde veta guldhalten. I mitt fall var den18 K.

Nästa steg var att skicka in guldskrotet till Finguld som jag blev mycket nöjd med. Upplevde företaget seriöst. Först beställer man en påse via deras hemsida. Viktigt att veta innan man skickar iväg är att det inte går mer än 1 månad innan man skickar iväg, annars gå det i retur till avsändaren.
De fotograferar varan på guldvågen så du kan själv se vikten. De ringde även mig och frågade om de fick banka sönder tänderna. De måste göra det för att kunna ge korrekt vikt på guldet. Betalningen bekräftas efter 1-2 dagar. Jag måste säga att jag är mycket nöjd med Finguld. Hela tiden kan man se uppdaterat guldpris på deras hemsida. Mitt guldpris stämde på grammet.

Lycka till med dina smycken!

1 gillning

Guldsmed, guldsäljare tar ju stor del av vinsten.

Leta upp en slutkund direkt på blocket /Tradera eller annat begagnad marknadsplats.

Dagspriset på 24 k guld är i dag (11 sep) drygt 688 kr/gr, det gör ca 516 kr/gr för 18 k.
Guldsmeder alt. gulduppköparföretagen betalar runt 100 kr/gr mindre, så varför ska du förlora på affären.

Mitt tips är att lägga upp ditt guld på auktion på Tradera och få ut rätt skrotpris dvs 500-520 kr/gr (plus ev. ca. 25 kr/gr extra). Frakten får “vinnaren” av auktionen på ditt guld stå för.

Tyvärr har jag själv lite för mycket fysiskt guld (ca. 1/2 kg), annars hade jag kunnat hjälpa dig att bli av med din tunga börda. :smiley:

Lycka Till!