Jag äger en del gamla guldsmycken som jag inte använder och inte ser mig själv använda i framtiden heller. Det är inga större mängder men de ligger alltså bara och “skräpar”. Jag funderar på att sälja dessa men det finns ju en djungel med uppköpare därute. Priserna varierar också en hel del. Har ni några erfarenheter från att sälja gamla smycken? Några tips på bra uppköpare? Övriga råd?
På libertysilver.se kan man se lite spotpriser på guld/silver. De köper främst guldmynt och tackor men ädelmetall som ädelmetall. Du får lägre betalt än spot men bra att ha koll på vad grampriset ligger på guldet. Har hört om en del guldhandlare som kraftigt underbjuder då säljaren inte förstår vad skrotvärdet är på guld och inte förhandlar upp priset. Kolla stämpel(renheten) och väg dina grejer så vet du ungefär vad du kan förvänta (och dra av 5-10% på spotpris). Hoppas någon annan kan rekommendera en handlare.
Är det smycken med ädelstenar så skulle jag rekommendera Kaplans. De säljer både på auktion, i butik, alternativt köper för guldpris om smycket blir osålt.
Är det ”skrotguld” så har min upplevelse varit att Tavex betalat bäst, men jag har inte jämfört alla aktörer.
Vi sålde till en lokal uppköpare över disk. Kollade och vägde allt noga framför oss. Krävdes en del letande. Vissa betalar för dåligt.
Postorderfirma vi började med var mycket oproffsiga. Vi fick ett larvigt litet kuvert att skicka in 1++ kg silver i. Bland annat en silvertekanna ??
Vi fick ca 80% av spotpriset. Började med silver. Vår kontakt annonserar inte om att hen köper annat än silver så guld blev nästa gång (Rånrisk mm)… Vi skrapade ihop gammalt arvegods utan affektionsvärde för ca 40.000Sek pga dagens jättehöga priser .Skönt att inte ha stöldbegärliga saker hemma längre.