Var kan jag sälja samlarmynt i silver?

Silvret har gått upp mycket senaste månaden. Tänkte ombalansera och vill testa sälja något av samlarmynten i silver.

Att sälja av till en vinsthemtagning på etc:n var ju inga som helst problem.

Hur gör ni för att sälja av silvermynt eller kommer ni spara tills ni dör? Någon som gör lite business av det här och säljer lite mynt i uppgångar osv?

Äger inga mynt än utan bara via Silver Bullet, men hade jag mynt skulle jag inte sälja dem för att kursen gått upp så lite, kan väl knappt täcka spread/premien.

Mynt känns som livslång investering.

1 gillning

Okej tänker att man säljer ett mynt från 2021 för ca 300 kronor?

Här kanske?
https://www.adelmetallforum.se/index.php?board=9.0

Det är inget jag har gjort själv, men jag har fått intrycket att det är på det forumet Sveriges metallnördar samlas.

Annars är det väl Liberty Silver eller Tavex som gäller, men det kanske blir knöligt om man inte kan ta vägarna förbi.

Jag tror även det säljs en hel del äkta och oäkta mynt på Tradera.

Jag har fått intrycket att när privatpersoner handlar metall av varandra ligger priset ofta mitt emellan köp- och säljkurs hos Liberty silver eller Tavex.

Sälja ditt fysiska efter bara några veckor? Lol :slightly_smiling_face:
Men det är klart, du är väl ung och otålig.

Silvret ska vara din trygghet och livboj när inflationens vågor sköljer över oss. Du kommer garanterat att ångra dig inom ett år om du säljer efter denna lilla uppgång.

Du gör förstås som du vill och kan ju som andra föreslog testa adelmetallforum.se eller Tradera där folk är mer vana vid Tavex priser inkl moms.

Det ser jag som en fördel med fysisk metall, att du inte bara säljer av den med en knapptryckning utan att det faktiskt kräver lite eftertanke och ansträngning.

2 gillningar

Ping @Guldfeber, du brukar ha bra tips. :slightly_smiling_face:

Jag ser allt fysiskt guld och silver som “generational wealth”. Kommer inte säljas om inte apokalypsen kommer. :slightly_smiling_face:

Ädelmetallforum (som redan nämnts i tråden), helt klart :slightly_smiling_face: När man ska köpa på sig kan man dock ibland göra fynd på Tradera om man har tålamod.

1 gillning

Äger själv lite guldmynt och har inga planer på att sälja dessa om inte apokalypsen står för dörren. Guldmynt ser jag dels som en diversifiering och dels som en kul grej att fingra på (som Jan också gör, vill jag minnas från något poddavsnitt).

Att köpa hem silvermynt och sen sälja efter en kort tid känns dumt och dyrt, bättre att köpa silverpapper på börsen istället?

/H

Är det inte så att silver är momsbelagt, vilket inte guld är? Pga industrinyttan. Så då blir priset därefter.

Då kan det vara smart att sälja privatpersoner emellan.