Gamla silverföremål!

Jag har ärvt kilovis med massa gamla silverföremål. Fat, bestick och annat.

Nu har jag googlat ”sälja silver” och blivit nyfiken!

Det finns massa sidor som guldbrev.se, libertysilver.se, silverklubben.se och en MASSA andra sidor. För att inte nämna pantbanker och liknande…
Jag undrar nu vad de företag som ligger bakom dessa sidor i sin tur gör med allt guld och silver de köper in?? Vad finns det för hemlig marknad de i sin tur säljer på? Och kan jag inte handla på den marknaden själv istället för att sälja till nåt sånt här företag?

Slutligen, var hittar jag värdet på ”skrotsilver” - alltså gamla fat och bestick och liknande - utan att förlita mig på på diverse sidor som guldbrev?

Tillägg: Noterade även att samma budgivare har högsta bud på i princip alla silverföremål (ej nysilver) på denna auktionssida:
https://www.sikoauktioner.se/sok/Silver/0/0
Funderar också därför på affärsidén bakom att köpa upp massa silver :sunglasses:

Var själv i samma situation för några år sen. Bästa priset per gram får du på Kaplans. Stor skillnad om man jämför med Guldbrev, pantbanker osv.

2 gillningar

Ja det finns en uppsjö av handlare för silver, guld och andra ädelmetaller.

Så här uppfattar jag marknaden och dess delar:

• Mynthandlare/antikhandlare/pantbanker som gör köp-sälj av värdefulla saker i gult/silver. En del av dessa köper även in baserat på ädelmetallinnehållet där man får man betalt för en del av tex silverinnehållet i ett mynt som i övrigt inte har något samlarvärde.
  • Företag som renar upp ädelmetaller. Detta är kemiska och metallurgiska processer för att tex. göra rent silver ut ett föremål som innehåller en del silver med andra metaller. Ädelmetallen smälts sedan ner i större tackor. Jag jobbade på ett kemilabb en gång i tiden och när det var för lite jobb så fick jag utvinna silver ur mina egna mynt (svenska mynt före 1968 innehöll 40% silver och mynt före 1942 innehöll 80% silver). Kul, spännande, men också rätt mycket jobb och lite småfarligt. Jag har respekt för de som återvinner.
  • Företag som tillverkar nya investerings mynt och små-tackor i guld och silver som en del gillar att köpa direkt från dessa företagen eller från affärer som säljer sådana mynt/tackor vidare. De köper antingen in nya eller återvunna stora tackor och smälter ner till snygga mynt och tackor med en garanterad renhet.

Inte någon “hemlig” marknad utan bara en rätt liten marknad som få har brytt sig om på länge. Det är dock inget man ger sig in i som småsparare. Lika lite som att jag skulle ge mig in på stålmarknaden bara för att jag stålskrot :wink:

Det som kan upplevas som irriterande är att när man säljer föremål för deras innehåll så får man ofta typ betalt runt 60% av spot-silverpriset dvs. just nu runt 4 kr/gr silver. De andra 40%en är för att handlaren som köpt det av dig ska tjäna pengar och företagen som rena upp ädelmetallen har rätt höga kostnader för att detta.

Just gamla silver bestick, fat etc. är svårt eftersom det ibland innehåller lite silver, ibland mer och rätt ofta inget silver alls. Bäst chans är nog att besöka några antikhandlare och se om de vill köpa in det av dig, mer baserat på att de är fina föremål som går att sälja vidare. Då kan du får betydligt mer än silver värdet.

Risken är dock att dina föremål är “nysilver” (dvs. inte silver alls) och då har de sällan något värde mer än att någon tycker att de kan va fina. Så var det med silverföremålen i från vår släkt. Nysilver grejer säljs mest på loppmarknader för nästan ingenting, även om de är fina.

Lycka till! :slight_smile:

3 gillningar

Tråkigt men sant. Ofta är de ju ganska vackra.

1 gillning

Ja men det ser man ju på stämplarna i så fall.