Fördelar och nackdelar med att köpa silvermynt av närstående

Som jag tidigare beskrivit fann jag poden och då forumet genom en känsla av vikten att äga fysiskt guld som diversifiering. Jag har kommit så långt att investeringar är gjorda både i 4gld och i fysisk form samt att försiktighetsåtgärder såsom bankfack och försäkring är check.
Min ursprungliga känsla var mer utav att skydda mig någorlunda mot när någon stänger ner internet (serien revolution), extremhögern tar makten och avskaffar vissa rättigheter (tex the Handmaid´s Tale). I min enfald trodde jag att jag skulle kunna plocka fram mitt guld och investera i uppbyggnaden av en ny ekonomi, ha lite edge mot random granne som står helt utan. Men det rör ju sig om att investera i en verksamhet, snarare än att handla bröd och ost.
Jag inser att jag vill ha någon typ av betalmedel om strömmen försvinner i några dagar/veckor.
Jag är verkligen ingen helylleprepper, men någon/några tusen brukar jag alltid ha i kontanter. Det har skyddat mentalt, för även när omständigheter har varit ogina mot mig historiskt har jag kunnat rädda mig med kontanter istället för att ta lån, sälja av fonder eller vänta på att reglera ett nödvändigt inköp.

Nog om bakgrund, jag har givetvis insett att lite silvermynt vore bra för att stilla mina nojor ytterligare. Dock har jag inte riktigt kunnat finna lugn i själen att handla dessa på tex liberty silver, guldcentralen eller vad de nu heter. Det finns trösklar att stiga över. Både när det gäller mitt pågående projekt att sälja av enskilda aktier för att förflytta pengar till Lysa samt den här ibland bisarra skillnaden mellan vad handlare köper och säljer ädelmetaller för. Jag har verkligen inget problem med att någon tjänar pengar, men för mig är klyftan så stor mellan köp och sälj att jag inte riktigt förmår att hänga med. Det finns säkert en massa kostnader dom dras med som jag inte begriper, eller så är marknaden så liten eller generös att de måste.

Hur som helst handlar det för mig om trösklar. När man väl vandrat över en gång blir det enklare nästa gång. Jag har köpt min första tacka och när jag ska köpa min andra kommer det antagligen inte ta tre månader från beslut ATT investera till beställning :rofl:

Jag har sålt av investeringskostnaderna i de flesta av mina aktier och ligger kvar med “vinsten”. Jag benämner dom som gratis i mitt “excelark” och då gör det inte lika ont om de vandrar ner i värde, tänker jag mig. Dessutom har jag flyttat mitt månadssparande till Lysa. Det är en annan tröskel jag börjat vandra över.

Vad gäller silvermynt har jag en närstående som samlar på mynt sedan många år Jag tror hen började innan internet blev vanligt. Ambitionen är att skapa ett värde att lämna efter sig till sina barn. Hen är inte gift med sin myntsamling. Ibland säljs något stycke för att investera i något annat. Hen är en samlarmänniska som älskar samlarmarknader av olika slag samt loppisar och auktioner. Övrigt samlande har mer att göra med att förverkliga sig själv, medan mynten som sagt är ett slags arv.

Min tanke är att köpa mynt av denne närstående istället för av handlare online.
Jag har ännu inte lyft frågan men vill bolla tanken med er först.

• Mitt förtroende för min närstående är totalt
  • Om handlaren säljer för 348kr och köper för 225kr kanske jag och min närstående kan enas om ett pris mellan dessa siffror? Hen får mer än om hen säljer till handlare, jag får billigare än att köpa av handlare.
  • Bevisbördan vid ett inbrott om jag förvarar mynten i hemmet. Det kommer saknas kvitto.
  • Hen kan tänkas känna sig tvingad att sälja billigare än hen vill (ev kommer hen försöka ge bort mynt, något jag absolut inte kommer gå med på)

Nå, jag har säker missat massa grejer. Vad rekommenderar du att jag tänker på innan jag lyfter luren och ringer om detta, eller bör jag låta bli och värka fram en beställning online inom det närmsta halvåret?

Inga problem att köpa av släktingen, skriv ut en kopia på överföringen och fota mynten.

Dock för scenariot du beskriver hade jag föredragit gamla svenska 1- och 2-kronor. Köpes/säljes till aktuell spot eller strax under, innehåller 6 resp. 12 gram silver i varje mynt vilket är precis lagom för vardagstransaktioner.

Många kan dock vara väldigt slitna, men det gör inget utan är helt normalt.

Tack fö tips. Min bästa polare i USA samlar också mynt. Borde jag köpa silverdollar nästa gång jag åker över?

Silver som silver, det är metallen du vill komma åt i en lagom mängd per enhet och i en form som är enkel att verifiera. Silverinnehållet i ett mynt kan du verifiera med en app på telefonen.

2 gillningar

Hej,

Jag brukar köpa silvermynt från detta företag. https://www.gold-silber-muenzen-shop.de/

Bra priser och tillförlitliga. Passa på att köpa ”junksilver” mynt, dvs cirkulerade mynt. De brukar ligga nära spotpris.

Jag undviker att köpa silvermynt från handlare i Sverige pga momsen (25%).

Lycka till med silverinvesterandet.

1 gillning

Kolla in ädelmetallforum också. Där kan du hitta mer info.

Mynt kan du enkelt verifiera med ett skjutmått, en våg och en app (cointester). Den funkar för gamla svenska mynt också.
https://www.youtube.com/watch?v=iWIJ7Ke50-M

Här finns lite mer att läsa på:
https://silverklubben.se/silvermynt/

1 gillning