Håller på att städa hemma och hittar en massa gamla mynt här och var. Både svenska och utländska.
Allt från burkar/påsar med någon halvkilo till enstaka mynt. De giltiga kan man ju handla för men en del är förra varianten som jag inte tror är giltiga. Utländska från länder som gått över till Euro.
Förslag vad man kan göra av det? Tveksam att det är några samlarmynt.
Kolla om det är några silvermynt. Annars är det metallåtervinning.
Jobbar inom återvinning och även andra mynt än silvermynt har ett värde.
Så är det en vettig volym på ett antal kilon kan man köra till närmsta skrotgård och se om de vill ta emot. Dock bör de då vara någorlunda sorterade.
Jag har tidigare sålt av mynt från länder som gått över till Euro. Det har inte handlat om några rariteter utan om växelpengar som blivit över från resor på 90-talet, främst i Östeuropa.
Jag annonserade ut dessa mynt på Tradera. Jag hade sorterat upp dem per land. Jag hade noggranna angivelser av valörer och årtal. Jag hade också tagit hänsyn till vikten så att varje klump skulle passera under en viss portogräns. Jag blev av med allt.
Några fantasipriser fick jag inte in. Auktionerna hade priser på 50-100 kr. Jag satsade inte på budgivning utan fasta priser med ”köp nu”.
Jag gjorde ett försök senare med lite ytterligare mynt som jag hittat. Av dem blev jag inte av med något alls. Jag tror att skillnaden handlade om att de tidigare mynten kom från östeuropeiska länder som inte alls nödvändigtvis besökt. De som samlar på mynt från alla EU-länder kanske saknade mynten med Estlands förste president på (till exempel). När det däremot gäller D-mark, Lira, Franc etc. så är det sådant som de flesta har i byrålådorna ändå.
Det kan ju hända att vissa mynt kan få ett samlarvärde. Inte då i meningen att de blir värdefulla utan mer att de kan bli värda 2-3 kronor styck eller så. Jag skulle inte utesluta det men det är knappast något att ”räkna hem” utan mer en kul grej.
Jag sålde en liten påse med retro mynt på Tradera, gissar att de köptes för att leka med eller till äldre automater. ![]()
Vissa använder mynt till hantverk med. ![]()
Så fin! ![]()
![]()
Jag gav nyligen wtt syskonbarn alla mina gamla mynt + en spargris i födelsedagspresent. Det var populärt.
Känns som man hamnar i limbo. Inte unika nog för en mynthandlare. För lite för att åka till skroten. För tungt att sälja och betala frakt på blocket.
Känns dumt att slänga pengar. Hört av folk som jobbar med fastighetsskötsel att de ofta brukar hitta gamla myntsamlingar i soprum.
Det finns en kategori på tradera som heter poster/lots under mynt, du kan ju ta några OK foton och så kanske du får några hundralappar beroende på mängden. Kanske smart att dela upp det i en annons för Svenska och en för utrikiska.
Om du inte har några egentliga förväntningar på värdet så resulterar det nog i bättre än inget, iallafall.
Andra förslag är:
- ge till barn så de kan leka butik
- gör konst av dem
- använd som sänken/vikter
- släng dem i en fontän och önska dig något
- lägg dem i en donationsask hos någon du vill jävlas med
I rören under tvättmaskiner å ![]()
Håller med övriga; det kan finnas en efterfrågan hos föräldrar med barn som ska till att lära sig räkna, hos konstnärer eller samlare.
Detta är vad jag skulle föreslå. Sprid ut, fotografera, lägg upp och glädj någon. Är det några bra mynt i högen så lär fler än en se detta och det blir budgivning.
Svenska enkronor äldre än 1972ish kan du sälja hos guldsmedsbutiken pga silverinnehållet.
Nja, 1968 och tidigare gäller väl för “silvermynt” om det skall vara intressant