Hej!
Jag är helt ny här men har lyssnat på många podavsnitt och har även ett lysa konto.
Jag har försökt söka mig fram i forumet om det fanns några ämnen ang fysiska guldmynt, hittade några men inget som just svarade på mina frågor. Så om någon känner att detta redan finns svar på så får ni gärna länka någon annan tråd.
Nu till frågan ; Under min uppväxt har jag fått diverse guldmynt av mor å farföräldrar och har nu i 30års åldern 1 oz av fine gold mynt och 1å3/4 oz krugerrand fine gold mynt. (kan inget om guld men vet inte om det är någon skillnad på de mynten.)
Jag vill gärna sälja dessa mynt men vet inte hur. Det känns läskigt att skicka det till någon butik via post (även om de är försäkrat) men jag vill heller inte bli lurad i någon fysisk butik.
Om det finns en pantbank nära dig så kan du sälja guldet till dem. Du får pengarna direkt. Egentligen blir det som ett pantlån men om du inte betalar igen lånet så säljs guldet och ev. värdeökning går till dig vid försäljning.
Kolla deras hemsidor, Ring dem gärna och uppge vad du har för ärende så kommer de att hjälpa dig vidare. De kommer be dig att posta allting till dem Och du har pengarna på ditt konto Max 48 timmar efter de har mottagit paketet. Då du säljer Guld (22K och 24K) dem får du oftast cirka 98 % av Guldvärdet, det marknadspris guldet stod i då ni gör avtalet för försäljningen ( som också dokumenteras via deras hemsida). Båda företagen är väletablerade i Sverige sedan decennier tillbaka och 100% ärliga. Jag har själv haft mycket med båda att göra genom åren och har bara gott att säga om dem.
Om du en dag skulle sälja större mängder, låt säga 200 gram och mer, så rekommenderar jag att du skickar det till Tyskland Holland Belgien Luxemburg där du alltid får 100% av marknadsvärdet för guld.
Jag är guldhandlare sedan 90-talet och kan berätta för dig att här i Sverige får du minst betalt för guld i hela världen, vad jag känner till så är Sverige Det enda land där man konsekvent betalar under guldvärdet för investeringsskuld och sådana mynt som du nämner
Men som sagt är det ju inte jättekul att skicka guld per post. Förutom att man är lite nojig för att det ska komma på villovägar så lär det kosta en bra slant också. Detta utöver de 2% under marknadsvärdet som man går miste om.
Jag har handlat med guld i större mängder i närmare 30 år och skickat tusentals paket och tagit emot tusentals paket, aldrig en enda gång har ett paket försvunnit. Dessutom så försäkrar du ju naturligtvis paketet till Max om du skickar guld för till exempel 50.000. Du behöver absolut inte oroa dig för det. Jag rekommenderar UPS och Fedex för sådana försändelser, dom transporterar tusentals försändelser med mångmiljonvärde dagligen och använder sig av seniorpersonal med många år i tjänst för värdeförsändelser. Genom Postnord Kan du också skicka försändelse med försäkring upp till 250.000 kr och det kostar inte många kronor extra
Enligt Postnords webbplats är det max 50 000 kr som gäller för privatpersoner, vilket med nuvarande guldpris innebär att man bara kan skicka ett enda litet fjuttigt 1 oz-mynt.
Värde är för privatpersoner som vill skicka dyrbara föremål på ett extra säkert sätt. Exempelvis guld, silver, ädelstenar, mynt, sedlar eller värdepapper. Innehållet i värdeförsändelsen får ha ett marknadsvärde på max 50 000 kronor.
Sälja till en handlare eller ”kuvert”-företag är det absolut sämsta du kan göra, du kommer få brutalt dåligt betalt. Samtidigt är det knappast värt att lägga ner tid och energi för några få mynt.
Jag skulle ranka dina alternativ såhär:
Behålla. Överlägset bästa alternativet, låt mynten gå i arv.
Ädelmetallforum. Åter i drift, men dålig fart jämfört med förr. Här kommer du få ett bra pris med minimal insats i form av tid.
Fråga runt bland bekanta, gärna från Östeuropa. Sälj till spot. Win-win för båda parter.
pmsforsale på Reddit.
Tradera. Försäljningsprovision + 5% pga det numera obligatoriska köparskyddet kommer ätas upp, så lägg flera mynt i samma annons för att slå i taket på 200kr för försäljningsprovisionen.