Sälja byrålådsguld

Ska sälja lite ärvt byrålådsguld, smycken som väger ca 90 g totalt. Kikar på nätet och inser att ställena erbjuder väldigt olika priser per gram och karat.

Någon som har tips på ställen med både högt pris och tillförlitlighet när det gäller värdering? Har förstått att vissa även tar en kostnad för själva värderingen, så det måste ju tas med i beräkningen.

Bäst pris brukar man få hos sin lokala guldsmed, så jag skulle undersöka vad de är villiga att betala där.

3 gillningar

När vi sålde av byrålådsguld före pandemin var Stureguld, Birger Jarlsgatan 21 i Stockholm en av dem som gav mest och dessutom upplevde vi dem “ärliga” när det gällde värderingen som var gratis. Ja, vi gick till ett par stycken i närheten och det var lite olika vilket de ville köpa in.

Men som sagt, det var före pandemin och det kan vara annat nu

1 gillning

Menar du guldsmedsaffärer där de säljer smycken etc? Sådana finns det många av i Stockholm där jag bor. Kikade på t.ex. Albrekts guld, som tillhör Iduna, och som även inkluderar Guldfynd och Hallbergs Guld.

Albrekts guld verkar pålitliga, men verkar betalar sämre Sälja skrotguld? Vi på Albrekts Guld köper ditt gamla guld!

Guldcentrum har jag aldrig hört talas om, finns bara i Malmö, använder “guldpåsen”, men betalar bättre verkar det som Sälja guld, skrotguld eller tandguld till bra guldpriser | Guldcentrum

Tack, ska kolla in dem också. Känns bäst att kunna gå till någon lokalt.

Ja, sen kan det säkerligen variera mellan olika, men de olika online har sina problem också om du googlar runt. Upplevde det som djungel när jag sålde av byrå-guldet efter far och mor, så undersök vad du får i pris och vilka villkor de har. Online t.ex. tar gärna “hand om” ädelstenar i smyckena utan att ersätta för det, där man hos en guldsmed kanske kan passa på att beställa något nytt smycke/återanvända o.s.v.

1 gillning

Bra tips där gällande stenar m.m. De kan ju också vara värda något eller så kan jag göra något nytt smycke.

Gå in i en lokal guldbutik, som oftast ägs av invandrare. Dom ger dig bäst pris. Gå inte till någon av de stora kedjorna, där får du uselt pris

1 gillning

Jag sålde ett par mynt och ringar till https://www.guldcentralen.se/. De skickar en brevpåse som man lägger guldet i och skickar tillbaka rekommenderat till dem. Sen skickar de en värdering som man får godkänna innan de betalar ut pengarna.

Snabbt, smidigt och jag fick bra betalt för guldet. Man kanske får lite bättre betalt hos sin lokala guldsmed men detta var den enklaste lösningen för mig just då.

1 gillning

Jag ställde samma fråga för några veckor sedan och fick tips om finguld.se. Jag testade det och tyckte att det fungerade bra. Bättre betalt än hos större affärer här.

1 gillning