Bästa sättet att sälja LITE guld?

Någon som har erfarenhet av att sälja LITE guld? Jag menar alltså några gram, t.ex. en ring.

Har googlat på det och vad man får varierar väldigt mycket, från runt 300 kr/gram (18k) till över 600 kr/gram.

Hur väljer man? Någon som har positiva eller negativa erfarenheter av någon aktör?

Jag skulle gärna gå till en butik men de verkar betala minst.

Kolla Tradera. Investeringsguld säljs för runt skrotpriset.

Om jag ska sälja liknande kommer jag att använda Finguld.

De verkar ligga ganska mitt i prismässigt. Något speciellt med dem som lockar dig?

Verkar ganska krångligt att sälja där men det kan det kanske vara värt.

Jag tänker att man själv måste formulera en annons, väga på exakt våg och på något sätt verifiera att det verkligen är guld. Kattfoten borde väl räcka men vi har guldsmycken där kattfoten saknas. Kanske kan det ändå vara värt det.

Det skulle vara så enkelt att bara lämna det i en affär, vilket verkar vara prismässigt dåligt, eller skicka det i ett kuvert, vilket inte heller känns särskilt bra.

Tradera kanske är bästa sättet.

Jag kan varmt rekommendera Finguld!

Sålde senast i förrgår guld till dom och jag kan till 100% gå i god för att allt går rätt till, du får till och med ett foto via deras hemsida när det är värderat och klart när allt guld ligger på vågen med korrekt vikt.

Sålde även guld till dom förra månaden och skickade i ett kuvert, hade pengarna på kontot 2 dagar senare efter att ha tackat ja till erbjudandet som kommer på SMS.

Dom andra aktörerna är säkert liknande, men jag kommer använda mig av Finguld och går i god för att dom är seriösa och supersnabba på att betala ut pengarna via Swish.

/ Maskinen.

3 gillningar

I mina ögon verkar dom vara mer seriösa än andra i branschen. Jag har tillgång till en kalibrerad laboratorievåg som kan väga från 0,001 gram, så den skulle jag väga mitt guld med innan för att inte bli lurad. Gratis frakt o försäkring ToR även om man inte säljer till dom.

Dagens guldpris på råvarumarknaden är 22159 kr/troy oz med dagens dollarkurs
dvs 712,42 kr/gram. Detta är för rent guld.
24 karat är rent guld så 18k är 18/24= 0,75
0,75 *712,42= 534,32 kr/gram. Men det är värdet om det skulle vara rent och fint.
Ditt skrot skall kontrolleras, hanteras, transporteras, rensas, smältas etcetera.
Så för 18k skrot får du knappast 600 kr/gram, snarare en bit under 500 kr/gram.

Det är bra att veta då det måste betyda att de som säger drygt 600 kr/gram INTE ska anlitas. Det gör det lite lättare!

Ofta har de priser som beror på hur många gram du säljer och massa andra tricks.
Varför sälja, inget är bättre än guld?
Jag kan köpa , 462 kr/gram 18k haha

Kan tänka mig rätt många anledningar till att sälja guld, eller andra tillgångar för den delen. Guld är t ex svårt att äta.

4 gillningar

Det kan tänkas att de som anger 600 kr/g avser priset för finguld (dvs priset beräknad på den andel av smycket som är rent guld). Det motsvarar i så fall 450 kr/g för 18K. Se också upp så de som verkar erbjuda ett mer rimligt pris inte också avser priset för finguld och alltså i själva verket erbjuder ett riktigt uselt pris.

1 gillning

Tack för tipsen om Finguld. Efter att ha kollat runt lite till valde jag dem och blev nöjd!

2 gillningar