Finns det värde i gamla sedlar?

Hej,

Har en fråga från min far som sitter på ett gäng gamla sedlar från 40-60tal.

Finns det något värde av detta idag, jag har ju hört talas om myntsamlingar men vet inte hur det är med sedlar?

Vart går man för att värdera och sälja dessa?
Finns det ett samlarintresse?

1 gillning

Hej!
Jag kan värdet dåligt, men ser de ibland på auktion. Och det skulle nog vara rätta stället att sälja dem på om han skulle vilja det.
Kolla med t.ex hallandsauktionsverk.se.

Tradera

Hej!

Mitt råd är först att du vänder dig till någon som inte är bunden på något sätt. Vänder du dig till en myntsamlare kan du ju inte veta vad denne har i kikaren. Vill personen bara ge dig ett skambud eller säger att dessa har inget eller mycket lågt värde.

Har själv samlat mynt och även sedlar under mer än 45-års tid. Har sett en del inom denna bransch.

Mina rekommendationer till dig är att börja söka på internets många olika köp/,säljsidor. Även auktioner är bra ställen för att se priser. Ha nte bråttom när du skall värdera och sälja.Tänk att detta är samma sak som att investera på börsen. Tids nog så faller nog en del pusselbitar på plats. Om du vill fördjupa dig kan du söka upp något myntsamlingsforum. Finns även litteratur att förkovra sig i.

Av bilden att döma så ser sedlarna ut att vara i relativt bra kondition. Ett tips är att alltid vara mycket försiktig vid hantering och förvaring av dessa. Ta inte i sedlarna i onödan. Använd tunna bomullsjhsndskar. Förvara dessa plant och i normal rumstemperatur och mörkt.

Lycka till

2 gillningar

Kolla Tradera

Det som har sålts på kvalitetsauktioner hittar du på nätet. Det är alltså lätt att allmänt bedöma om en viss pryl är värd 1000 eller 10000 kr.

Tradera hade tidigare sex månaders historik men har kortat det till tre. Det är för lite för att kunna få en riktig överblick.

När det gäller kategorin ”vardagsföremål” generellt så är ofta skicket avgörande för att sakerna ska ha något värde alls. Det är ingen brist på LP-skivor med Beatles och de flesta av dem är välspelade och inte värda något särskilt. Sedan finns det en mindre mängd ospelade skivor som blev liggande i någon låda på 60-taket. Dessa är värda något. Sedan finns det förstås även vissa udda exemplar och liknande, sådana som det från början tillverkades få exemplar av.

Logiken för sedlar är liknande som för LP-skivor. Om det handlar om sedlar som varit i bruk och därmed är i ”normalskick” så är de inte värda mycket. Är det däremot helt nya sedlar som av någon anledning ”stoppats i madrassen och glömts bort” så är de sannolikt värda mer.

Att själv bedöma skicket kan vara svårt. Det kan finnas särskilda saker att granska med lupp. Om du uppfattar sedlarna som ”helt nya” borde du sannolikt besöka en mynthandel och fråga dem. Du behöver inte sälja till dem men du får ett hum om värdet.

Är sedlarna i ”normalskick” så vore det mest rimliga i min värld att sälja dem på Tradera. Du kan förstås försöka hitta liknande avslutade auktioner (som har sålts) för att få en bild av värdet.

På Tradera är kvaliteten på bilder och beskrivning allt. Du kan räkna med att den som köper har koll. Det betyder att en liten fläck på en sedel kan sänka dess värde mycket. Om du inte själv har koll på detaljer bör du ta många detaljbilder på nära håll och anstränga dig för att beskriva skicket rättvisande. Om du slarvar med detaljerna är risken stor att slutpriset blir betydligt sämre än annars eller att köparen kommer att vilja returnera varan.

Det är sannolikt viktigt att sälja sedlarna styckvis, att vara väldigt noga med att inkludera rätt information i titeln på auktionen och resterade i auktionstexten. Det är vanligt att det slarvas med sådant och att man då kan fynda om man orkar ”leta runt” och detaljgranska bilder. De flesta rutinerade köpare gör inte det.

3 gillningar

Tack för alla supertips! :star_struck:

@Anonym uppskattar att du tog dig tid att beskriva i detalj vad man kan tänka på vid försäljning. Det är bra stöd när den dagen kommer!

Och stort tack @mette_moikollp för goda råd på hantering av sedlarna skall ta detta i beaktning direkt.

1 gillning

Jag säger också tradera och tillägger att jag minns de där tiorna. :blush: De var kvar i cirkulation när jag var liten, så av hundra tior man sprang på hade väl kanske en Vasa som bild och de andra 99 var de gamla vanliga och trista med Gustav VI Adolf.

Bra start i jakten på värde:

1 gillning

Någon som har en uppfattning om värdet på ryska sedlar från före revolutionen? Tror att en släkting har en bunt sådana.

1 gillning

Återigen är skicket helt avgörande. Sådana sedlar i perfekt skick är rimligen värda iallafall något.

Jag har själv sedlar från Weimarrepubliken. De är på typ 1 miljard men har stämplar med 1000 miljarder rakt över. De hade inte hunnit komma i cirkulation innan de blev värdelösa.

Jag har två sådana, ovikta. Köpta för växelpengar i en myntbutik en gång i tonåren. Då min gissning är: väldigt ringa.

En tjock bunt ovikta i nummerföljd. Borde väl vara värt något?

Jadå, säkert nåt. Speciellt i följd.