Spelar det någon roll vilken typ av guld/silvermynt man köper?

Hej!

Jag har bl a läst och lyssnat till era artiklar med Eric Strand och även kollat på Liberty Silver. Har en längre tid funderat på att komplettera mitt sparande med en mindre del fysiskt guld och eller silver i första hand i form av mynt. Lättare att hantera med mindre värde per styck och kan också vara lämpliga presenter till barn. Då inställer sig frågan - spelar det någon roll vilken typ av guld eller silvermynt man isf köper? Är alla lika betrodda? Priset skiftar ju en hel del mht myntets storlek men är det något annat man bör tänka på när man väljer sort?

Mvh

Kristina

Maple Leaf Gold/Silver , Australian Kangaroo Gold/Silver är välkända bullionmynt(investeringsmynt).

Guld kan man köpa i Sverige, men för att slippa den dyra momsen så handlar man silver billigast i Tyskland eller Belgien.

Köpa silver utomlands - kan du då ge något tips på lämplig site i dessa länder?/Kristina

Vart/hur köper man i Tyskland? Man vill ju inte bli rånad på vägen hem heller :smiley:

1 gillning

Förutom momsen på silver är det några ytterligare saker som kan vara bra att tänka på:

Köper du silvermynt så rekommenderar jag att dessa förvaras i s.k. myntkapslar (genomskinlig plast), då de annars har lätt för att ärga/oxidera av omgivningen och ffa tar de skada av fingeravtryck.

Många banker har förbud mot förvaring av kontanter i bankfack, så om du vill investera i mynt som utgör betalningsmedel (märkt med ett visst värde) t ex Gold/Silver Maple eller Australian Kangaroo så kan det vara värt att ha i åtanke.
Tackor och exempelvis Krugerrand saknar valör.

Så länge du köper mynt/tackor från välkända tillverkare och seriösa försäljare så bör inte sorten spela någon större roll. Värdet sitter i metallen, så länge det inte är tal om ovanliga samlarmynt.
Det man kan fundera på när man väljer: -”proof”, innebär extra blank yta som kan kosta lite mer men är fint :slight_smile:
-Vissa mynt har högre guldkoncentration än andra och får då en gulare färg. Dessa är dock väldigt mjuka och känsliga varför en del mynt som är gjorda för att cirkuleras innehåller andra metaller. Totala mängden guld är dock densamma.
-Mynt utgivna av statliga myntverk är rimligtvis välkända över hela världen
-Tackor finns som gjutna och präglade, en smaksak vad man gillar.

Det var vad jag kom på ”off the top of my mind”, finns säkert massor att tillägga!

Lycka till!

Måste silvertackorna vara inplastade precis som mynten med risk för fingeravtryck osv?

Är det bäst att åka till Hamburg och hämta eller går det lita på hemleverans? Vad händer om tullen tar en på tåget med några kilo silver?

Jag har fått silver hemleverererat från Tyskland och Belgien ett 10-tal gånger. Aldrig några problem. Ser ingen anledning att åka dit och hämta så länge man inte kombinerar det med en nöjestripp.

Sen ska man vara försiktig med att köpa för små guldmynt gå aldrig under 1 oz för då betalar man för mycket i spread.

Möjligtvis om du köper från handlade i Sverige. Men om du vill ha en stor, likvid marknad gentemot privatpersoner när det är dags att sälja är det bättre med mindre, cirkulerade mynt. Om du dessutom tror på ett stigande guldpris är detta extra viktigt.

Kan du förtydliga din invändning? Var det inlägget om inte köpa mindre än 1 oz ovan?

Har själv köpt 5 - 100 gram “tackor” men funderar på att gör över till mynt i stället.

Ja, forumet verkar vara lite buggigt och ibland försvinner det att man svarar någon specifik.

Mindre mynt har en större marknad eftersom det är fler som har råd med ett mynt för 2000-4000kr än 15000kr. De cirkulerade mynten behöver man dessutom inte vara försiktig med medan de som köper nytillverkade 1 Oz generellt inte uppskattar repor etc. Finns även många kinesiska förfalskningar av 1 Oz-mynten.

Tackor är ju ännu värre att sälja till privatpersoner eftersom det är så svårt att verifiera äktheten. Med mynt krävs det idag bara en app på telefonen.

2 gillningar

Vilken av sidorna är bäst?

1 gillning

Hur är det med silver då?

1 gillning

Inför köp av silver kollar jag av några handlare för att se vilka som har bäst pris. Oftast brukar jag landa köpet vid goldsilver.be (Belgien) eller coininvest.com (Tyskland). Båda dessa levererar snabbt och smidigt. Gällande guld kan man lika gärna köpa från Sverige, då det till skillnad från silver är momsfritt i Sverige, men jag köper oftast guld också från ovanstående handlare.

1 gillning

En bra grej med goldsilver.be är att man kan beställa och sedan låta varorna vara kvar i butiken. Vill man senare sälja tillbaka så gör man det utan fraktkostnad förstås. Vill man istället köpa mer så går det att göra det och lägga till de nya varorna till sina gamla och låta dem ligga i butiken eller ta hem dem. Det kostar 1-2 euro per beställning att lämna dem i butiken. Frakten till Sverige ligger på 400 kr ungefär. Finns butiker med billigare frakt.

1 gillning

Gå med i ädelmetallforum så hittar du ibland annonser lokalt i Sverige där.

Här kan du kolla olika mynthandlare och vilken premium du betalar för olika mynt:

Små mynt har högre premium än stora men är lättare att sälja vidare.

1 gillning

Du fick tips gällande silver, men tyckte dessa mynt verkade ”ruttna” :face_with_hand_over_mouth: Så där får du leta upp informationen själv.

1 gillning

goldsilver.be vad menas med bank wire? Ska testa beställa nu, måste jag ordna upp något först med Swedbank? Kan jag betala med komplettbank kreditkort och swish osv?