Spelar det någon roll vilken typ av guld/silvermynt man köper?

Hur säkert är det att låta silvret vara kvar i butiken?

Ärligt talat vet jag inte. Risken är förstås större att drabbas av no delivery scams och att man bara får pengarna tillbaka. Jag har testat någon månad eller två och det gick bra! Tror inte jag har drabbats av något krångel alls när jag köpt från Belgien och Tyskland.

1 gillning

Du gör en banköverföring via Swedbank (inte kreditkort och inte swish). När du gjort ordern klar får du ett långt mejl med tre olika alternativ: USD, Br Pund eller Euro. Det är olika bankkonton så kolla noga att du väljer rätt uppgifter till valutan du valt.

Så här ser uppgifterna ut som du ska knappa in i Swedbank. Swedbank har ganska dålig instruktion för hur det går till att lägga till en utlandsbetalning så jag har ringt och fått hjälp med det. Det har även varit fel i Swedbanks system så det inte gått att göra detta själv. Om du ringer och ber om hjälp att göra en betalning så tar de extra betalt men då är det bara att säga att du inte vill betala eftersom det inte finns tydliga instruktioner på hemsidan så att du är tvungen att ringa.

CBC BANQUE
IBAN : BE61 7320 3738 0417
BIC : CREGBEBB

Du har också ett ordernummer högst uppe i mejlet och det ska du ange så de vet vad pengarna hör ihop med för beställning. Det är ett lite rörigt mejl.

Det är olika vad folk köper för mynt också. Jag har köpt en del silver maple och kangaroo .999 silver 1 Oz, men även typ skrotsilver som gamla svenska mynt. Gamla silvermynt som inte har samlarvärde behöver inte hanteras varsamt men nyslagna silvermynt med hög renhet är känsliga för repor och liknande. Jag har valt ut ett mynt som jag klämmer på och de övriga får ligga kvar i rören/kapslarna.

Guldfeber här på forumet är erfaren och rekommenderar mindre guldmynt som 20 franc t.e.x.

GoldSilver.be rekommenderar betalningar med Wise.com

Då överför du pengarna till ett svenskt bankkonto i kronor och Wise betalar ut det i euro till Belgien.

Fördelar med detta är att man slipper krångla med att öppna upp sitt bankkonto för utlandsbetalningar och svara på en massa nyfikna frågor från banken varför man vill betala till utlandet (det var rena förhöret när jag ringde dem). Och så brukar avgiften bli lägre.

Har funkat väldigt bra för mig.

1 gillning

Mm jag är inne på att denna betalning verkar enklast.

Easy
Fast
Low cost transfer - Vilken är bäst?

Sen skriver jag in exakta eurosumman goldsilver.be ska ha?

Sen ska den skickas till business?

Send to a business / charity

Vilket IBAN fyller jag i där?

Iban : BE61 7320 3738 0417 - Den är för euro enligt goldsilver.be hemsida.

Och sedan fyller jag i min personliga referens?

Low cost transfer

Korrekt.

BE61 7320 3738 0417

Referensen du fick från GoldSilver.

Och sedan får du en referens från Wise som du ska ange när du för över svenska pengarna till dem.

1 gillning

Vad ska jag göra med referensen jag får från Wise?

Om du valt att betala det svenska beloppet till Wise med banköverföring så anger du den i samband med det. Meddelande till betalningsmottagare eller nåt sånt.

1 gillning

Vilket är bäst?

Manually transfer the money from your bank

Bankgiro

Trustly

Jag brukar betala via bankgiro.

När jag klistrar in summan från wise till swedbank 9,999,999.99 - exempel. Så blir det ju helt fel.

Så jag korrigerade summan med allaören genom att skicka en krona för mycket. Så när betalningen kommit in till wise via bankgiro på månad vad händer sen? Referensen har jag ju gett till Wise så då får goldsiver betalningen och skickar, eller behöver jag göra något mer nu?

Markera även i Wise appen att du är klar med betalning till banken. Jag har aldrig haft problem med ören. Något med komma eller punkt? Kanske har betydelse om man kopierar beloppet?

Du bör få ett meddelande från Wise imorgon att de har tagit emot pengarna. I och med att du betalade in en krona för mycket så kanske de måste matcha beloppet manuellt, vet inte hur de gör och om det tar längre tid då.

Sedan skickar de vidare pengarna till GoldSilver som sänder dig ett mail samma dag, Payment received. Du får även meddelande när de skickat din order.

1 gillning

Hur är Wise överlägset ex. Revolut?

Har inte revolut. Du får jämföra avgifterna antar jag. GoldSilver rekommenderade Wise så jag tog det.

Är det dumt att ta utan capsule?

Bara om det är ett samlarmynt med hög premie. Köper du billig ‘bullion’ för själva silvrets skull så kvittar det. De levereras ofta i ett plaströr om exempelvis 20 mynt utan kapslar.

Ibland får man en kapsel vid köp av enstaka mynt andra gånger en liten plastficka

Okej tack för hjälpen.

Har kollat på 1 oz silver KANGAROO 2021 och 1 oz silver BRITANNIA 2021.

Kollade lite snabbt, för 10.000kr får man €981,27 med Wise ”low cost transfer”, hos Revolut €996,63 med deras högre helg-rate. Så jag hade kört på Revolut.